zaterdag 16 september 2023

Wat word ik hier blij van!

Nou waarvan dan,  zul je je afvragen?

Ik ben dol op rommelmarkten en vooral als ik er oud textiel op de kop kan tikken.

In september is er altijd een grote tweedaagse rommelmarkt bij een kerk in ons dorp. Vanmorgen rond half 10 was ik er, het was zonnig en nog helemaal niet druk. 

Eerst lekker buiten rondgekeken. 
Toen binnen bij de afdeling met oa kleding mijn eerste vondsten gedaan,  daarna wat boeken en bij het "antiek" de mooiste vondst. 


Een wit tasje, ik moest er even inkijken.  Met de hele inhoud kreeg ik het voor drie euro mee.
Allemaal handwerk van een schoolmeisje, ik vermoed van voor WO2. 
Jaren bewaard en misschien gekoesterd of verfoeid  in dat witte tasje.
Wat zou het verhaal ervan zijn?


De grootste verrassing was een lange katoenen breirol, pronkrol, een soort stekenbibliotheek.
Ik zal hem wat beter laten zien. 








Een lap met versteltechnieken. Herstellen en hergebruik was de gewoonste zaak ter wereld. Dat moesten de meisjes al jong leren.


Verstelwerk op een gebreide stof


Een simpel ribbetjes breiwerk met een haak- en oog sluiting.


Dit is een soort zakje met linten. Zou het een knijper zakje zijn geweest?
In gedachten zie ik een meisje ingespannen bezig. 


Omdat ik zelf ooit de akte K haalde,  "nuttige handwerken voor meisjes",  had ik er dit boek over gekocht.  Mijn opleiding was in de jaren' 80 al een stuk moderner. 


Kijk, hier zie je net zo'n soort verzameling als die ik vandaag kocht. 


En zo'n verstel lap uit 1910


Terug naar mijn vondst.  Een slabbetje, borduren en met de hand afwerken. 


Hetzelfde hondje nog een keer en een proefje denk ik met drukknopen aan naaien.


Een stoplap met uiterst dun garen gemaakt.  Zo kunstig. Er zat een kaartje aan met de achternaam en 1a. Zou dat de eerste klas van de huishoudschool geweest zijn?


Net voor ik bovenstaande kocht had ik al mooi oud spul gevonden bij de kleding afdeling. 
Dit hieronder allemaal en nog een kompleet borduurpakket ( koos ik voor het garen) 
voor het enorme bedrag van 2 euro.
Daarom hou ik ook zo van deze markt.  Veel voor weinig,  alle opbrengst gaat naar een goed doel.  Iedereen blij. 




 Meteen het spul in de fijne was. 
En buiten in de zon drogen.




Het bonte borduurgaren zat in het eerder genoemde pakket.  Daaronder perle garen 5x stopnaalden en wat embleempjes voor een euro. 


Zo voel ik me de koning te rijk.  Prachtig oud handwerk,  boeken,  materiaal .
Daar kan ik vast weer andere mooie projecten mee gaan maken. 
Fijn weekend gewenst. 
Conny

22 opmerkingen:

anja zei

Terecht dat je daar blij mee bent, wat een mooie aankopen, en voor zo weinig geld! Zou klas 1a echt voor de huishoudschool staan? Ik denk zelf aan de lagere school. Ik ben van 1965 en dit soort dingen moesten wij ook doen bij de handwerklessen als zesjarigen. Wat vond ik het allemaal vreselijk! Als linkshandige lukte het me echt niet met mijn rechterhand 😢. Ik had toen niet kunnen bedenken dat handwerken ooit mijn hobby zou worden 😊

Judy zei

Wat een prachtige vondsten! Het doet me denken aan mijn oma die lerares handwerken was. Die zakdoekjes, daar heb ik er ook een paar van, van mijn oma geërfd. Ben benieuwd hoe je het allemaal gaat gebruiken.

Dientje zei

Dat zijn leuke vondsten, prachtig. Ik vind het heel mooi om te zien, maar heb er verder niets mee om dit te bewaren. Maar je ziet aan alles dat het door de vorige eigenaar is gekoesterd. Je had een hele goed markt. Groet, Dientje

Frea zei

Wat een pareltjes heb je gevonden. Ik snap dat je daar blij van wordt.

conny's quilts en creaties zei

Ik ben van 1959 en we gingen nog wel een inktlap breien, op school, maar zeker niet al dit werk. Mijn moeder heeft dit ook niet op de lagere school gedaan maar dat kan door de oorlog komen (Zij is van 1936) zij heeft wel allerlei lapjes met siersteken en smockwerk bewaard dat ze op de huishoudschool maakte. (Eind jaren 40) Mogelijk was het per school of handwerkjuf verschillend wat er wanneer nog werd aangeboden aan technieken.

Bertiebo zei

Geweldig en dat dat nou net bij een echte liefhebber terecht komt. Zo leuk allemaal.

Kitty zei

Wat een mooie vondsten! Wij noemden dat borduurgaren borduurzijde of splijtzijde en die gedraaide strengetjes koordzijde.

miekequilt zei

Wat een mooie vondst. Schitterend zoals alles in die mooie witte zak zat. Daar ga je vast eerst van genieten voor je er iets mee gaat doen.

Josephine zei

Puur genieten Conny, dat snap k helemaal. Het voelt waarschijnlijk
als een lot uit de loterij. Geweldig ook dat je het kon wassen want
die oude tere weefsels kunnen zomaar gaan scheuren. Zou het zelf
net de hand gewassen hebben, maar zo te zien op de droogrekjes
is het helemaal goed gegaan.

Floor zei

Wat heb je heerlijk je slag geslagen daar op de rommelmarkt.
Prachtige oude dingetjes van een lief meisje van lang geleden.
Altijd bewaard door haar moeder, of door haar.
Nu wilde niemand het meer. Maar gelukkig kwam jij langs en kan nu lekker genieten.
Zo fijn dat dat soort handwerk bewaard blijft.
Veel plezier er mee.

Annemiek zei

Oja kan me helemaal voorstellen toen jé de witte tas opende helemaal opgewonden werd. Een echte schat. Wat leuk. Veel plezier ervan.

Truus Buijgers zei

Jouw vondsten komen me heel bekend voor. Ik heb in 1956 op de kweekschool de akte nuttige handwerken gehaald. Breiwerk verstellen, lapjes inzetten, wat een ellende. Maar ik heb er wel handige handjes aan overgehouden waar ik nu al 35 jaar mee quilt tot mijn grote plezier, wat een fijne hobby.

Knutselpret zei

Prachtige vondsten een ware schat

Gonda Westra-Steursma zei

Wat een prachtige vondsten! Heerlijk om zo rond te kunnen struinen en dan zulke bijzondere vondsten. Mazzelaar en een goed oog voor mooie spullen. Heerlijk! Het krijgt vast een mooie bestemming.

Elizabeth zei

Oh..., wat een 'heerlijkheden' heb je gevonden! Er zijn nog altijd veel mensen die niet weten wat ze met zulke spullen van hun ouders aan moeten en er zijn ook nog altijd mensen die er dol op zijn om zoiets te vergaren...
Alles even gewassen; zo wordt het ook echt van jou!
Ik begrijp je blij-zijn wel...

Janny zei

Spannend om zo'n tas open te maken, je hebt mooie spullen gevonden en dat voor zo weinig geld!

juffrouw Ooievaar zei

Wat een vondst en wat fijn dat het bij jou terecht is gekomen, iemand die het op waarde weet te schatten en er super blij mee is.
Ik ben benieuwd hoe je sommige dingen gaat verwerken. Dat komt vast goed :)
Groetjes Anita

Annie Kingma zei

Dat is treffen deze mooie oude borduurwerkjes te kunen vinden op de rommelmarkt.
Ik zie er handwerkjes bij die wij in onze schooltijd maakten.
Spijtig heb ik die niet meer, een klein kleedje met kantrandje en bloemetjes
Groetnis Annie

Marthy zei

Wat prachtig Conny. Ik hou helemaal niet van handwerken maar dit is zo mooi. Ik heb alles aandachtig zitten kijken, je hebt echt een schat gevonden. En ken dat gevoel van blij te zijn om iets heel moois te vinden op een rommelmarkt.

Annet zei

Wat fijn dat dit bewaard is, kan me heel goed voorstellen dat je hier blij mee bent!

Hannie de Beer zei

Wat een geweldige vondst . Echt een bof dat je dit tegenkwam!
De breirol is helemaal super...

Yvonne zei

Wat fijn dat je al dat moois hebt kunnen 'redden' op deze manier Conny. Je moet er toch niet aan denken dat al dat moois in een kliko zou verdwijnen! Ik denk dat als de maakster zou weten waar het terecht is gekomen, ze net zo blij zou zijn als jij!