maandag 18 juli 2022

Frankrijk, juni 2022.

Voor het eerst in ons leven konden wij buiten de schoolvakantie 3 weken naar het buitenland. We werkten, voor ons pensioen twee jaar geleden, beiden in het onderwijs en daarna waren er de welbekende corona beperkingen, maar nu togen wij dan in juni naar Frankrijk. 

Ik heb een soort samenvatting gemaakt in collages. 

We waren eerst een week in Bourgondië, (2 dagen hotel) in Dijon, en daarna een huisje in de zuidelijke Morvan. 
Wat een verlaten en arm gebied. We maakten er mooie autoritten en bezochten o.a. Autun.
Hoogtepunt vonden we het museum Bibracte op de Mont Beuvray.  


 Ik fotografeer graag allerlei bijzondere onderwerpen die ik later in een collage samenvoeg.  




Na de Bourgondische week huurden we op een wat krap opgezet park in Vallon Pont d'Arc een huisje, gelukkig met wat verkoeling binnen, want we hadden een hittegolf met temperaturen hoog in de 30 graden en zelf een keer 41. Ik kan dan niet veel, dus we gingen er vroeg op uit om toch nog wat te zien van de prachtige omgeving en hielden de rest van de dag siësta. 
Mooi was wel dat we 's morgens vroeg de beroemde weg door de gorges met maar een paar andere mensen hoefden te delen. In het hoogseizoen schijnt het hier enorm druk te zijn. Hoogtepunt deze week  vond ik de kleine oude dorpjes op de heuveltoppen met nauwe steegjes en het museum: Grotte Chauvet2, een kopie van een echte grot, met fantastische muurschilderingen van 36.000  tot 20.000 jaar geleden.



Na de Ardeche huurden we een huisje nog net in de Drome, op de grens van de Alpen bij Lus la croix Haute.
Mooie omgeving, maar nog te heet om te wandelen. Ook hier fraaie plaatsen bezocht (Chatillion-en-Diois en Mens) Verkoeling zoeken bij de riviertjes. 
De laatste dag kwam er een flinke weeromslag en hadden we daarna een goede rit naar huis.


Thuis kijken we op onze dagelijkse wandelingen graag naar vogels, maar op onze vakantie voerden vlinders duidelijk de boventoon. Wat een variaties, prachtig!


In sommige dorpjes zagen we fraaie muurschilderingen en soms half vergane reclame opschriften uit betere tijden.
Vooral die van de kat in een oude deuropening vond ik heel verrassend.


Als toetje  nog wat onbedoelde , maar herkenbare gezichten.
Linksboven een Romeinse toren bij Autun (Bourgondie), rechtsboven en linksonder rots-gezichten in de gorges d'Ardeche , en rechtsonder een stukje hout in de Drome.


Hou 't hoofd koel deze dagen!
groetjes, Conny

12 opmerkingen:

miekequilt zei

Het is zo fijn als je niet meer in het hoogseizoen weg hoeft. Meestal is de temperatuur is lager, maar deze keer voor jullie niet. Jullie waren in een voor ons geliefd deel van Frankrijk. Je laat er mooie foto’s van zien. Leuk om weer even te genieten van mooi Bourgondië.

Floor zei

Wat een prachtige foto's heb je gemaakt. Wel jammer dat ze nu zo klein zijn, maar anders zouden het er wel heel veel zijn.
Die beelden vind ik prachtig net als die oude deuren en kozijnen.
Eigenlijk niet goed natuurlijk, goed in de verf is beter voor de gebouwen.
Zo veel mooie verschillende vlinders, hier kom ik die niet tegen.
Kan me voorstellen dat jullie er van genoten hebben, ook van de rust die er in juni nog was.

Dientje zei

Niet dezelfde plaatsen bezocht, maar wel in de omgeving. Prachtige gebieden en zo verschillend. De laatste keer dat ik de de Drôme was heb ik een vlindertuin in de buurt van Die bezocht, weet niet of het nog bestaat. Prachtige vlinders hier, maar ook in de omgeving. Ik heb genoten van de foto's en hoop snel weer die kant op te kunnen. Groet, Dientje

Ineke zei

Wat heerlijk dat je nu voor de grote vakantiedrukte je eigen vakantie kunt vieren. En je fotocollages zijn prachtig. Jammer dat het soms zo warm was en dat je er (net als ik) niet tegen kunt.

Conny's-blog zei

Fijne vakantie daar in Frankrijk.
Hele mooie foto's heb je gemaakt............liefs. Conny

Elizabeth zei

Wij gaan ook graag naar Frankrijk en de laatste jaren ook altijd in het voor- of naseizoen. Ook vanwege de warmte (en de drukte), maar jullie hadden alsnog een warme periode.
Erg leuk om al die mooie foto's te bekijken!

Marguerite zei

Prachtige foto's.
Ik maak tegenwoordig ook vaak collages.
Al is het maar om mijn blog niet extreem lang te maken.
De deurkloppers doen mij denken aan jaren terug. Had toen ook een voorkeur voor deurkloppers.

Knutselpret zei

Wat leuk om zoveel foto s in een collage te maken prachtig mooie reis als ik dat zo bekijk

Annelies zei

Wat is Frankrijk, in al zijn verscheidenheid, toch een prachtig land.

conny's quilts en creaties zei

Zeker, dat blijft boeien!

Vireya zei

I enjoyed your collages from France very much! It sounds like a wonderful trip.

Gonda Westra-Steursma zei

Wat een leuke reis hadden jullie in mooie collages samengevat. Fijn dat je zo onbezorgd kunt gaan genietend van het mooie en goede leven. Tijdelijk leven als 'God in Frankrijk'.