zaterdag 23 juli 2022

Kleurig nieuw project

Drie nieuwe projecten heb ik in gedachten schreef ik eerder.  Een moet nog wachten,  de tweede staat in de startblokken en met nummer drie ben ik begonnen. 

Ik heb heel veel stroken gesneden, in wit en in kleur.

Een-eenvierde-inch breed zijn ze slechts. 



Ik maak drie stroken aan elkaar met een kleur in het midden en twee witte blokjes daar aan vast.  En andere stroken met een wit blokje in het midden en kleur aan de beide zijden. 
Daar snijd ik weer partjes van,  ook een-eenvierde- inch breed.

Misschien weet je al wat dat gaat worden als ik die kleine stukjes aan elkaar naai?

                       Dit is nog niet af...


 
Er komt nog een stukje aan. 

Op deze manier fabriceer ik mini- ninepatches. Blokjes die uit 9 blokjes zijn opgebouwd. 

Het hele blokje is ongeveer 6x6cm.



Ik doe dit op de naaimachine en zonder spelden, kettingnaaien heet het.  Zonder af en aan te hechten, steeds nieuwe stukjes aan elkaar zetten.  T scheelt veel werk en draad. Als laatste handeling knip je ze pas los van elkaar.  

Het schiet lekker op. 
Ik heb zo'n 60 zeshoeken geknipt en bergen driehoekjes  gesneden. 
Eerst een proefblok maken om te testen of ik de maten goed heb uitgerekend, want ik heb er geen patroon bij. 


Yep! Het klopt.  Ik kan door met snijden en naaien.
Hieronder zie je de dat de zeshoek, 6 ninepatches en 6 driehoekjes, tot een blok zijn samengevoegd. 


Bont en veelkleurig. 
Nieuwe stroken liggen al weer klaar. 
Wordt vervolgd!


En ondertussen heb ik een eerste sok af van de wol die ik op het wolfeest in Balloo kocht.  Grotendeels gebreid terwijl ik met een half oog geniet van het dames voetbal EK.


Als vanavond Nederland speelt begin ik aan de tweede sok. 

Groetjes,  Conny

 

15 opmerkingen:

miekequilt zei

Wat een leuk idee, die quilt. Heerlijk vrolijk en bont en gezellig. Leuk om met een eigen idee aan de slag te gaan. Dat moet wel mooi worden zeg. En die sok is ook zo mooi.

Anoniem zei

Het lijkt me erg moeilijk. En ook erg leuk!

Anoniem zei

Dat was ik. Bettie

Floor zei

Bij elke voetbalwedstrijd heb je straks weer een sok gebreid :-)
Wat heerlijk hè, nieuwe projecten! Jij hebt er nog wel drie in gedachten.
Deze is heel apart met die ronde blokken, ben benieuwd hoe die straks aan elkaar gaan.
Schattig hoor die kleine 9-patch blokjes.
Weer een heerlijk project om je restjes op te maken :-)

conny's quilts en creaties zei

Zeker, lekker winkelen in eigen kast en restjesbak.

blauwruitje zei

Wat een gepriegel zeg maar het ziet er wel gezellig en kleurrijk uit. Ik ben geen quiltster dus heb nog geen idee hoe het grote plaatje eruit gaat zien. Ik ben benieuwd.

Dientje zei

Toevallig zag ik laatst op You Tube een filmpje over deze manier van Nine-patches te naaien. Op deze manier wordt het erg vrolijk en jij bent resten kwijt. Het blok vat je aan het eind laat zien is prachtig. Ben benieuwd hoe het verder gaat. En ben je opgeschoten met je sok, gisteren had je extra tijd door de verlenging. Succes met de projecten. Fijne zondag, groet, Dientje

conny's quilts en creaties zei

De sok is een cm of 10 gegroeid bij de wedstrijd gisteren ;)

Vireya zei

Your new project will be gorgeous! "Jack's Chain" has always appealed to me as a pattern I would like to make one day.

conny's quilts en creaties zei

It's been on my list for almost 20 years! It was about time to make it!

Ineke zei

Wat een leuk blok met die nine-patches eromheen. En een prachtige sok heb je gebreid, de andere zal inmiddels ook af zijn. Groetjes, Ineke

Knutselpret zei

Dat ziet er indrukwekkend uit en bijzonder knap dat het ook allemmaal past dit wordt weer een waar kunstwerk

Elizabeth zei

Dat zou ik niet durven hoor... zonder spelden die kleine blokjes aan elkaar naaien. Het zou bij mij een gigantische bende worden. Maar jouw blokken zien er goed strak uit! Wat leuk die cirkelvakken in het midden.

Jocelyn is Canadian Needle Nana zei

I am inspired by this technique you have shared. It is a super way to use scraps. I will be testing this out myself today. Yours turned out beautifully. Thank you for sharing!

Annet zei

Een bekend patroontje, ik ben er ook ooit mee begonnen. Helaas is het na het eerste blokje blijven liggen. Maar op de naaimachine gaat het natuurlijk veel sneller! Leuk zo met al die bonte kleuren.