donderdag 21 juli 2022

Er gaat niets boven Groningen.

Goed, dit wordt even wat reclame voor mijn zo geliefde provincie Groningen waar nog rust en ruimte te vinden is.
Afgelopen zondag was een heerlijke dag om te gaan fietsen, zo'n 22 graden en niet teveel wind. Onze fietsen zetten we op de auto en we reden een half uurtje om in Ulrum te kunnen starten met onze fietstocht.

Nee, dit hieronder is niet mijn fiets....


In Ulrum staat íe naast een oude weegbrug.


Al gauw reden we langs akkers met goudgeel wuivend graan, aardappels, bieten , uien.
Vruchtbare zeeklei, dat is wel duidelijk.


Nog even zuidwaarts terugkijken naar het torentje van Ulrum.


Kijk een doorgang door een oude slapersdijk.


En aan de einder zie je dan de echte zeedijk.



De kerk van Hornhuizen heeft een kleurige top op de toren, dat diende als baken voor schepen op de Waddenzee en is in oude glorie hersteld.



We komen steeds dichter bij de zeedijk.



Maar eerst nog even door: ....


En dan zijn we op de zeedijk. Wat een stilte.
Zelfs de meeuwen houden zich koest. 
Het is heel helder. We zien Schiermonnikoog links van ons liggen, recht voor Rottemeroog en helemaal rechts is zelfs Borkum (Duits Waddeneiland)  zichtbaar.
We nemen de tijd om zittend op de dijk een broodje te eten. We laten de stilte  op ons inwerken en kijken naar de paarden, koeien, schapen en vogels in de kwelder.








Als we verder gaan kunnen we ook aan de Waddenzijde van de dijk fietsen.
Ik moet vreselijk lachen als we voorzichtig tussen de schapen door moeten laveren.


Wij kunnen wel door de hekjes, de schapen niet (veerooster) 


Ik denk dat dit een wadloper voorstelt.


Borkum in zicht.


En weer verder, richting Pieterburen een fraai pad tussen boerderijen en velden door.




Wat een heerlijke tocht, 44 km op de teller en heerlijk uitgewaaid en genoten van het weidse land.

 

15 opmerkingen:

blauwruitje zei

Heel goed dat je reclame maakt want het ziet er echt prachtig uit.

Marguerite zei

Wat een mooie rit. Ook maar weer een keertje de fietsen achter op de auto

Conny's-blog zei

Prachtige fiets tocht hebben jullie gemaakt zeg, lekker mee genieten.............liefs.Conny

miekequilt zei

Wij hebben een paar keer in Groningen gekampeerd met de quiltdagen. Een mooie provincie en je laat veel bekende plekjes zien.

conny's quilts en creaties zei

Dat klopt Mieke dat is daar in de omgeving.

Elizabeth zei

Ja, je hebt gelijk. Groningen is mooi; heerlijk wijds...
We moeten er hoog nodig eens naar toe!

Ineke zei

Wat mooi!

Anoniem zei

Wat een rust straalt het gebied uit

Josephine zei

Groningen is inderdaad heel mooi, en wat heb je prachtige foto's
kunnen schieten. Die rust en de ruimte, heerlijk gewoon.
Prachtig die metalen sculptuur, het zou inderdaad zomaar
een wadloper kunnen zijn.

Floor zei

Jullie hebben een prachtige lange fietstocht gemaakt. Mijn complimenten hoor, dat was een heel eind, maar zeker de moeite waard.
Een dorpje wat "Kleine huisjes" heet, wat een enige naam.
Vraag me wel af of er inderdaad alleen maar hele kleine huisjes staan :-)

Dientje zei

Prachtige foto’s van jullie fietstocht. Of er niet boven Groningen gaat weet ik niet, maar het is wel een prachtige omgeving. Groet, Dientje

conny's quilts en creaties zei

T is de reclame-slogan om Groningen onder de aandacht te brengen Gelukkig hebben we heel veel mooie plekken in ons land. :)

Knutselpret zei

Mooi Groningen daar bovenin ben ik nooit geweest Stadskanaal daar heb ik gewoond en mien wiegje stond in Musselkanaal.
Mooi Grunn❤️ al jaren woon ik op de Veluwe maar de roots ben ik niet vergeten

Knutselpret zei

Gaan we toch eens doen als ik de foto s zie ben ik nieuwsgierig

Marthy zei

Mooie tocht en dat met 22 graden. Hier is het bijna te warm om je te bewegen,