vrijdag 12 april 2024

Hoera, restjesdag: recept van de maand.

 Het is weer tijd voor recepten op onze blogs, naar een idee van Elizabeth

Soms heb je van die dagen dan heb je geen zin om boodschappen te doen èn er is bijna niets meer in huis.

Laatst hadden wij zo'n dag.

Ok,  pannenkoeken bakken kan altijd nog, maar daar had ik geen trek in.

Nog eens goed kijken of er echt niets meer was.

Mmm er lag nog een pakje kerriezuurkool, wat geitenkaas en dadels. En ja hoor ook nog twee zoete aardappelen en 3 gewone. Aan de slag.



De zoete en gewone aardappelen in stukjes gesneden zo'n 10 minuten koken


Met de staafmixer pureren (eventueel een klontje boter erbij of een klein scheutje melk)  Snufje zout er door.
Ovenschaal invetten en de puree erin.



Dadels ontpitten en in stukjes hakken, geitenkaas over de puree brokkelen (houd wat achter voor straks)



Uitgelekte kerriezuurkool er bovenop.


Nog wat geitenkaas


Zo'n 15 a 20 minuten in de oven op 200 graden


Smullen maar!


Dit was een experiment maar super lekker! Het was meer dan genoeg voor 2 personen.

Voor meer recepten : kijk bij de andere deelnemers.


16 opmerkingen:

Elizabeth zei

Oh, dat vind ik nu zo knap... Om iets lekkers te maken wat je in de koelkast hebt liggen!
Restjesdag is bij ons kliekjes opwarmen, maar dit is natuurlijk veel leuker èn creatiever.

ireneinhetatelier zei

In de beperking zit het succes! Het lijkt me heerlijk, fijn dat het zo goed is uitgevallen.

Hannie de Beer zei

Knap gedaan! Ook ik gebruik vaak van alles wat ik in de koelkast vind!

Dientje zei

Het zou een recept van mij kunnen zijn. Kijken wat je in huis hebt en gaan. Soms is het niets, soms heerlijk. Op het ook een aparte combi, maar proberen waard. Groet, Dientje

Janny zei

Een geslaagd gerecht van restjes! Op maandag heb ik nooit zin om boodschappen te doen en kijk dan ook altijd wat ik nog in de koelkast heb, meestal lukt het wel om er iets lekkers van te maken.

De Breimeisjes zei

Wat een spannend experiment, zo uit de voorraad! Het lijkt mij wel lekker, maar ik denk niet dat ik 't maak, met een echtgenoot die griezelt van geitenkaas en een zoon die zuurkool echt niet lekker vindt. Ik vind dat juist wel de leuke ingrediënten in je experiment. En het is zeker beter dan pannenkoeken, lijkt mij :-)

Knutselpret zei

Wat komen er veel bijzondere recepten langs vandaag

juffrouw Ooievaar zei

Ik wist niet dat het er was, kerriezuurkool. Het ziet er heerlijk uit.
Lekkere ingrediënten, dus het zal goed gesmaakt hebben.
Misschien eens proberen als de oven weer terug is ;)
Groetjes Anita

miekequilt zei

Dat ziet er heerlijk uit. Wij zijn gek op zuurkool, dus een leuke aanvulling op onze recepten.

Ilse * BY IK * zei

Jij hebt van de restjes een lekkere maaltijd weten te toveren!
Klinkt goed. Groetjes, Ilse

Miriam zei

Een heerlijke maaltijd! Kerriezuurkool is overigens ook voor mij iets nieuws.

Frederika zei

Leuk om zo van resten iets heerlijks op tafel te kunnen zetten

Josephine zei

Een zeer gelaagd restjes recept Conny, alles wat een mens nodig heeft,
en het ziet er ook aantrekkelijk uit. Voor herhaling vatbaar denk ik?

Marthy zei

Jammer maar ik eet geen zuurkool. Al mijn broers en zussen niet. In zuurkool zit veel histamine en wij zijn histamine intolerant. Pech!

Kitty zei

Dat ziet er weer lekker uit!

Yvonne zei

Zo zie je maar, een beetje creativiteit en de restjes komen weer op!
Ben dol op zuurkool, dit zag er goed uit!