zondag 21 april 2024

Wat een heerlijke wandeling

 Vanmorgen scheen de zon, we waren al vroeg op en besloten meteen na het ontbijt te gaan wandelen in de Oostpolder bij Noordlaren, vlakbij het Zuidlaardermeer. Voor ons een klein half uurtje rijden.

(voor de liefhebber: De parkeerplaats is vlakbij een eeuwenoud kerkje in Noordlaren, een haventje en  het oude veerhuis, meester Koolweg,  Noordlaren. Je start de wandeling langs het kanaal richting het Zuidlaardermeer)

De Oostpolder en Osdijkerpetten naast het Zuidlaardermeer vormen een geweldig stuk nieuwe natuur, een mooi nat-drasgebied. Het is onderdeel van het project Groeningen. Dat is een reeks  aaneengesloten gebieden die geschikt zijn gemaakt voor waterberging voor de stad Groningen. Nu, na een aantal jaren, zijn het schitterende vogelgebieden geworden. We hebben hier vaker gewandeld, Zo in het voorjaar is er veel te zien.

Ga je mee?

De Canadese ganzen vliegen massaal op.




We zagen en hoorden veel veldleeuweriken.




En hieronder zie je een graspieper (die wist ik niet zelf: als je dan zo'n foto upload bij waarneming.nl kun je zien wat het is, geldt ook voor bloemen, insecten, paddenstoelen enz. Reuze handig en leerzaam)


We zagen maar weinig grutto's.




En deze mooie is een gele kwikstaart, We zagen er drie.



En toen zoomde ik in op dit dier. Geen grutto, dat zag ik wel, maar ook geen vrouwtjesfazant toch? Waarneming,nl liet me weten dat ik mijn allereerste KEMPHAAN ooit heb gezien. Wauw.


De grauwe ganzen hebben zeven pulletjes.




Synchroon fourageren


Er zijn meer natuurliefhebbers in het gebied. Met enkelen heb je al gauw een praatje over wat zij gezien hebben. Zo leuk.


De rietzanger kan zo op het podium, wat een fraaie zang! Ze zongen met velen, half verstopt in het riet



We liepen eerst door de Oostpolder en komen nu op de dijk waar veel raapzaad bloeit. Nog maar pas heb ik geleerd dat, hoewel het erg op elkaar lijkt, dit geen koolzaad is maar raapzaad. Koolzaad schijnt pas in de zomer te bloeien. We lopen nu langs de rand van het Zuidlaardermeer


Even de vleugels strekken.


Nog een graspieper tot besluit.


Terug bij de auto bleek er een mobiele koffiekraam te zijn aangekomen, Daar moesten we natuurlijk even gebruik van maken, ze hadden ook heerlijke brownies. 

Op zo'n wandeling kun je weer met veel plezier terugkijken.

groetjes, Conny

13 opmerkingen:

miekequilt zei

Heerlijk zeg. En wat een mooie vogels heb je gezien. Dat maakt de dag hè.

Bertiebo zei

Dat was een zeer fraaie wandeling met zeer fraaie foto's.

marga zei

Heerlijk he zo'n mooie wandeling door het frisse groen en zoveel mooie vogels. Eindelijk een beetje beter weer.
Leuke quilt om te zien uit jou vorig blog.
Groeten
Marga

Frederika zei

Wat een heerlijke wandeling. Mooi om zoveel vogels tegen te komen. Geweldig dat je de kemphaan tegen kwam en ook goed op de foto kreeg

Hannie de Beer zei

Een geweldige wandeling! Zoveel moois in ons eigen landje, En gelukkig wat beter weer...Prachtig de foto's die je maakte!

Elizabeth zei

Wat kwamen jullie veel vogels tegen! Schitterende foto's heb je gemaakt tijdens de wandeling. Dat is dubbel genieten hè...
Maar was het niet er-rug koud?

Janny zei

Wat een mooie wandeling en wat boften jullie met al die vogels om op de foto te zetten, heel bijzonder!

Anoniem zei

Wat ‘n geluk om op een zonnige zondag ochtend met camera de deur uit te gaan en mooie vogels te spotten tijdens wandeling.Kom er niet achter hoe ik tegen die rechtse Grauwe gans aankijk met de pulletjes,door de weerspiegeling in het water mis ik gedeelde van zijn nek en zie letters.Dus het prachtige geel in de bermen wat ik vorige week tussen het Brabantseland en de Kop van Noord-Holland onderweg tegen kwam is Raapzaad en geen Koolzaad wat ik dacht.Niet echt gunstig dat het zó de overhand neemt want daardoor komen veel insecten zoals vlinders die vaak heel kieskeurig zijn hun eitjes afzetten op bepaalde waardplanten die hun voorkeur hebben en waar de larven van eten niet voldoende aan voedsel komen en de hongerdood sterven.
Plus dat de bermen veel vaker gemaaid moeten worden met alle gevolgen van dien.Ik hoor en lees dat de Kemphaan steeds vaker gezien wordt in ons land op drassig land,hoe mooi zou het zijn om hun op kemphanengevecht baltsgedrag te mogen aanschouwen van dichtbij.
Bedankt voor het delen van deze mooie serie foto’s.
Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

Kitty zei

Een dag met een gouden randje en wat een prachtige foto’s!

juffrouw Ooievaar zei

Bij ins was het noordooste wind, brbrbr zo koud!
Een heerlijke wandeling :)
Handig zo’n mobile auto met koffie, na een wandeling is dat nog lekkerder.
Mooi, heb ik ook nog nooit gezien, een kemphaan, jullie inmiddels wel, prachtig.
Groetjes Anita

Knutselpret zei

Wat een pracht wandeling zeg en wat heb je veel gezien om jaloers op te zijn nee hoor geintje. De gele kwikstaart zag ik vorig jaar voor het eerst.

Dientje zei

Wat een heerlijke wandeling. En zoveel moois gezien en dan nog koffie op het eind. Genieten. Groet, Dientje

Gonda Westra-Steursma zei

Wat weer een hele wandeling, waar ik zelfs nog veel van leer. Ik zeg ook steeds dat het koolzaad is, maar het is dus raapzaad. Ook waarneming.nl neem ik mee. Ik heb wel een app om planten herkennen, maar andere natuurlijke zaken zijn ook altijd leuk om te zien. En wat een vogels daar! Leuk ook de ganzen met de kleintjes. Het is wel voorjaar hè!
Gr. G.