maandag 15 april 2024

Op pad met de fotowerkgroep

Onlangs heeft het IVN Westerkwartier een fotowerkgroep in het leven geroepen. 
(Westerkwartier is onze gemeente ten westen van de stad Groningen) 
Dat leek me echt iets voor mij. 
Gisteren waren we voor het eerst met 8 fotograferende natuurliefhebbers op pad in het Zuidelijk Lauwersmeergebied bij vogelkijkhut De Baak.
Het thema was: vogels fotograferen. 
Wie mij hier volgt weet dat ik bij tijd en wijle graag op pad ben en vogels fotografeer.

De zon scheen, mooie wolkenluchten, maar de wind waaide stevig, wat geen goed nieuws is als je vogels wilt kijken. Desondanks werden we bij de parkeerplaats meteen verrast: heel veel ganzen vlogen op en ja hoor, ze werden opgejaagd door de enorme zeearend. Wat een spektakel!
Jammer genoeg lagen de camera's nog achterin de auto.
Maar de stemming zat er meteen in: hier komen we voor!

Gelukkig was er nog genoeg te zien, en met zoveel deskundigen in de groep, leer je meteen van alles bij: de zwartgerande huisjesslak bijvoorbeeld.


De konikpaarden onderhouden het terrein.



Dit kleine groene kikkertje is al op avontuur. Hij was denk ik zo'n 5 cm groot.


We zagen veel bruine kiekendieven. Mijn camera zoomt weliswaar flink in, maar je ziet nog niet alle details, Wel dat ze druk zijn met het verzamelen van nestmateriaal. Het is lente!



De gewone esdoorn bot al lekker uit. Wat zit de natuur toch ingenieus in elkaar, zo mooi hoe zo'n knop zich openvouwt.


Hier schijnt de zon al door het nieuwe blad.


Op weg naar de vogelkijkhut kwamen we door dit knoestige oude hek. 
Ik hou van dat oude verweerde hout.


Hé kijk daar, verscholen in het riet, hij was bijna niet te zien: de rietgors.


En honderden brandganzen.


En hier zat nog zo'n vrolijke flierefluiter te zingen, ondanks zijn mooie schutkleur ving ik de rietzanger voor mijn lens.


De uitkijktoren was niet zo hoog, dan durf ik er wel op. (Ben geen held op van die hoge torens.)
De zon en fraai blauwe lucht geven het landschap prachtige kleuren.
Wat is dit toch een mooi gebied, daar krijg je nooit genoeg van.





We kwamen langs nog een klein groepje konikpaarden


De veulens dartelden vrolijk om hun moeders heen.


Na een heerlijke middag  fris en uitgewaaid weer thuis de foto's laden en delen op de nieuwe groepsapp.

Over een ruime maand gaan we wéér een keer op pad, iets om nu al naar uit te kijken.
Fijne dag gewenst, Conny

 

12 opmerkingen:

Gonda Westra-Steursma zei

Wat een héérlijke middag zo met al dat natuurschoon! Prachtige foto's en leuk dat het dan ook lukt om zo'n rietgors te kieken. En de mensen in zo'n groep versterken elkaar ook en dat is dan ook nog weer een mooie bijvangst. Je wordt er blij van en dat begrijp ik!
Gr. G.

Janny zei

Wat leuk zo'n fotogroep, je hebt in ieder geval al prachtige foto's gemaakt. Kan ook bijna niet anders in zo'n mooi gebied!

Elizabeth zei

Erg leuk om dit met elkaar te doen!

miekequilt zei

Wat een mooie foto’s laat je zien. Heerlijk om met een groepje op pad te gaan en zoveel moois te zien.

Judy zei

Nou, wat een prachtig gebied! Superleuk om je bij een groep aan te sluiten.

Frederika zei

Oh wat is dat genieten. Geweldig om al het moois van de natuur zo dichtbij te bekijken. Ik geniet mee door je prachtige foto's

Josephine zei

Wat leuk om met elkaar op pad te gaan, je hebt prachtige foto's kunnen schieten.

Hannie de Beer zei

Wat geweldig toch zo samen de natuur in, en fotograferen! Fijn, om samen te genieten, van die prachtige plek !

In de weer zei

Wat een prachtige foto’s heb je gemaakt.
Supermooie reportage.

ireneinhetatelier zei

Dat was een heerlijke dag, wat zie je dan veel en je leert er ook zoveel van.

Kitty zei

Mooie plaatjes Conny!

Dientje zei

Aan de foto’s te zien, was het een prachtige tocht. Mooie foto’s. Geluk en op goede moment knippen. Groet, Dientje