maandag 24 april 2023

Workshop katazome

Het leuke van het lidmaatschap van het Engelse textileartists.org is dat je ook workshops van een jaar of twee terug in kunt halen. Vorige week volgde ik zo de workshop van Sarah Desmarais (gegeven halverwege 2021)

Zij legt daarin uit hoe je bezig kunt met de complexe Japanse wijze om zijde te verven: Katazome.

Terecht vertelde ze dat het onthaastend werkt, de methode vraagt veel tijd.

Voor mij is het soms een uitdaging om, ondanks mijn toch behoorlijke Engels, te begrijpen welke materialen er nodig zijn. Na goed kijken en opletten hoopte ik de juiste spullen in huis te hebben. Ik hoefde er niets voor te kopen in elk geval.

Het begint met "PVA", na haar uitleg gok ik dat het gewone behangerslijm is. In elk geval werkt het. Op twee glasplaatjes (uit oude lijsten gesloopt) ligt een heel dunne zijde stof links en een iets dikkere zijde rechts. Op de glasplaat smeer je ze met een sponsje dun in met behangerslijm zodat ze er mooi strak op liggen.


Dan moet er een mal gesneden worden. Aangezien ik daarvoor echt niet het juiste materiaal heb, gebruikt ik een stevig knutsel karton. Ik kronkel uit de vrije hand wat lijnen met een stift en dan volgt een eindeloos en precies uitsnijden. Ik ben blij dat ik maar een stukje van 12 x12 cm heb gedaan en niet iets groters. Het is een hele klus.
Ik besluit de ronde vormpjes er uit te snijden.


pfff.


Maar dan heb je het uiteindelijk klaar.


Ik wil toch ook nog wat anders er bij proberen. Weer kronkels, maar nu verdik ik hier en daar de lijnen die ik uit wil snijden.


Dit snijden ging al wat vlotter,


De mallen zijn nu klaar en de behanglijm op de zijde droog.


Nu moet ik een soort pasta maken, in Japan maken daarvoor een rijstpasta. Ik gok dat Sarah maïzena gebruikt en een wateroplosbare textiellijm.  In de goede verhoudingen moet ik dat heel goed doorroeren, mogelijk was het nog iets te dik. De volgende fase heb ik niet op de foto, want mijn handen zaten onder het spul en kon ik dus geen foto maken. Met een oude klantenkaart (model creditcard) veeg je dan die pasta over de mal op de zijde. De pasta komt door de uitgesneden vormpjes op de stof. Voorzichtig de mal verplaatsen zodat je alle delen van de stof bestrijkt. (linksboven zie je de mal er nog op liggen)
Hier ligt de pasta te drogen. Dat duurt de rest van de dag.



Op de eerste foto zag je het misschien staan, maar ik had nog super oude luvo batikverf. Zeker wel een jaar of 40 oud schat ik. (koudwater textielverf.)
De verf moet ik eerst klaar maken met wat water en dan vermengen met behanglijm. 
Weer zo'n dikke smurrie.
Met een spons breng ik de verf aan op de zijde. Het idee is dat onder de pasta geen verf komt.


De stof met de verflaag moet de hele nacht drogen. Na al het werk dat er in zit om zover te komen, vind ik het reuze spannend of het gaat lukken, heb ik de juiste materialen?
Kan ik de pasta met lijm-mix straks lospeuteren?

De volgende ochtend kan ik de stof uitspoelen, eerst de meeste verf er uit. De hele lap is nog een en dezelfde kleur. Maar dan...ik kan de pasta stukjes vrij gemakkelijk los peuteren, moet wel voor elk stukje apart, dus nog weer een hele klus maar dan komt ook het resultaat in beeld. Witte, ongekleurde vlekjes en strepen. 



Leuk, ik ben tevreden.
Experimenteren is erg leuk, soms ben je tevreden soms minder, of zoals nu: 
wel tevreden maar dit is niet mijn ding.

Desondanks...wordt vervolgd.
groetjes, Conny

13 opmerkingen:

Knutselpret zei

Knap en wat een techniek met een heem mooi resultaat ik snap dat je tevreden bent.

Marthy zei

Als leek vind ik dit prachtig maar je moet er wel heel veel voor doen. Wat een proces.

Frea zei

Wow, wat een werk. Lijkt wel batikken, maar dan anders. Resultaat is mooi..

Josephine zei

Zeer arbeidsintensief Conny maar wel een erg leuke uitdaging, en je
had dus ook de goede materialen ingeschat.
Maar ik kan me ook voorstellen dat het niet echt jou ding is.
En het oude potje batikverf werkte nog prima, mooie kleur ook.

Judy zei

Wat ontzettend leuk! Ik vond laatst bij het opruimen oude batikspullen tegen. Daar doet dit een beetje aan denken. Niet met was maar met die pasta.

Janny zei

Een heel werk, maar wel een prachtig resultaat!

Annet zei

Dit was wel een geduldwerkje zeg!

juffrouw Ooievaar zei

Wauw, wat apart, een heel proces, best veel stappen die je moet volgen.
Ik vind het resultaat heel mooi geworden en ben benieuwd warvoor je de lapjes gaat gebruiken.
Er staat wordt vervolgd, dus wacht ik netjes af ;)
Groetjes Anita

Floor zei

Zeker een leuk resultaat, maar het vergt wel veel werk en geduld.
Misschien gaat batik toch wel sneller en dat is ook heel leuk, maar wel anders natuurlijk.

Dientje zei

Wat een bijzondere techniek met een leuk effect. Je moet er wel veel voor doen en tijd hebben. Maar je hebt nu wel wat aparts. Groet, Dientje

Vireya zei

It is a very interesting process! I like your end results.

blauwruitje zei

Wat leuk zeg. Ik houd wel van dergelijk processen. Iets om te onthouden.

Quilts and Newf's zei

Wat een bijzonder experiment, krijg er de kriebels van , zal ik ook 🤣, je hebt idd alles wel in huis..