donderdag 9 mei 2024

Droomlandschap (veel foto's)

 Om vier uur (4!) ging vanmorgen de wekker. We zijn  om 5 uur gaan dauwtrappen met IVN gidsen vanaf Leek (Landgoed Nienoord) naar het Leekstermeer. Er waren denk ik bijna 50 mensen die meewandelden, de weerberichten waren dan ook perfect: windstil (nog koud) lage mist en later zon. Het vroege opstaan was meteen vergeten! In het bos van Nienoord hoorden we nog in het donker de vogels wakker worden. Ze zongen het hoogste lied. Daarna in de eerste schemering via een dijkje richting het Leekstermeer. Kantachtig fluitenkruid langs ons pad.





ijle spinnenwebben in het riet.


De lucht wordt lichter, nog even dan komt de zon op.


Dan zijn we aan de oever van het Leekstermeer (waar overigens een prachtige camping ligt)
Het meer is nog helemaal verstild.


Normaal gesproken zie je hiervandaan de stad (Groningen) liggen.


Nu zijn alleen de ganzen en wij wakker, Ook de mensen op de camping zijn nog in diepe rust.



En daar is hij dan, de zon! De bootjes nog werkloos aan de steigers.



Wij gaan weer verder, de mistflarden zijn voorlopig nog niet helemaal opgelost, maar wat is het mooi. Er is gelukkig genoeg gelegenheid om te kijken, foto's te maken en vooral te genieten van dit prachtige gebied. (pakweg 5 km van huis). Leuk is altijd dat er, behalve de gidsen, vaak ook veel mensen met veel kennis van de natuur meelopen. Het levert mooie gesprekken op. Maar ook raakt iedereen stil van dit mooie droomlandschap.





We lopen op een boerenpad (dat wij nog niet kenden) door de weiden.



Een wei vol uitgebloeide paardenbloemen wordt net aangeraakt door de zon.




We gaan nog door een bosje waarvan ik nooit heb geweten dat je daar ook door kunt wandelen.


Nog een tapuit voor de lens gekregen.


De zon heeft het gewonnen van de mist, het is bijna 8 uur.



Terug bij het dijkje waar we begonnen.


Het was een wondermooie wandeling van zo'n 8 kilometer. Daar kunnen we voorlopig van nagenieten. Het vroege opstaan dubbel en dwars waard. Maar ik voel me nu al vreselijk slaperig.....😵

Een heel fijne dag gewenst. Groetjes Conny

16 opmerkingen:

Marja Rijnsburger zei

Prachtige foto's van een mooie wandeling.

Judy zei

Vroeg op maar dan krijg je ook wat! Zo prachtig die mist boven het landschap. Ik zag vanmorgen om 7 uur nog een restje mist boven de kerk hangen. En zo'n veld met paardenbloemen, zo mooi!

Bertiebo zei

Schitterend!!! Je foto's van het gebeuren ook!

Anoniem zei

Prachtig die mystieke wondere wereld bij het ochtendgloren.Bedankt Conny voor het meegenieten!
Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

Janny zei

Prachtige foto's, er zijn er genoeg bij die je zo zou kunnen inlijsten! Ik denk niet dat ik zo vroeg op zou kunnen staan, ik ben een echt avondmens.

Marthy zei

Ik heb de foto's vergroot en toen op mijn gemak zitten bekijken. Wat ontzettend mooi, ik heb genoten maar ik wou dat ik er bij was geweest, dan had ik me te pletter genoten. Dank je wel.

Marguerite zei

Prachtige foto's. Zijn erbij waar je heel mooi een aanzicht kaart van zou kunnen maken

Floor zei

Om vier uur opstaan is verschrikkelijk! Maar het was zeker de moeite waard.
Wat een schitterende foto's heb je gemaakt.
Zon is heerlijk, maar wat is het mooi en stil in de mist.

Josephine zei

Dat was duidelijk een geweldige ervaring. Mooi om het zo langzaam aan lichter te zien worden. Prachtig de natuur, en echt een Hemelvaartsdag onderneming.
Het zijn echt zeer fraaie beelden, en leuk ook dat zo'n grote groep mensen belangstelling hadden om het te ondernemen. En dan ook nog zo lief klein Tapuitje voor de lens gekregen, helemaal top!!!

miekequilt zei

Wat een prachtige serie foto’s. Ik kan begrijpen dat je ervan genoot om zo vroeg buiten te zijn.

Hannie de Beer zei

Geweldig de foto’s, je hebt er oog voor! wat is ons landje dan toch mooi.. geen wonder dat je genoten hebt!

Dientje zei

Ik heb je foto’s een paar keer bekeken. Wat prachtig. Dat is het vroege opstaan wel waard. Top wandeling. Groet, Dientje

Elizabeth zei

Wat een ervaring... Dat is nog eens echt dauwtrappen zo vroeg!
Aan je foto's kun je wel zien dat het adembenemend mooi was.
Ik kan de kou en het vocht bijna voelen...
Wat heb je het goed vastgelegd!

Gonda Westra-Steursma zei

Mooie mystieke foto's tijdens een prachtige wandeling op een wonderschone Hemelvaartsmorgen!
Gr. G.

ireneinhetatelier zei

Sprookjesachtig, wat een mooie foto's van jullie wandeling.

Frederika zei

Prachtige foto's. Het is ook een prachtig gebied. Echt wel de moeite waard om voor op te staan, lijkt mij.