zaterdag 4 mei 2024

Stitchclub workshop

 Onlangs heb ik de stitchclub workshop van Lesley Wood, van december, ingehaald.

We gaan aan de slag met een en-profiel portret. Dus eerst maar eens op zoek naar foto's. Ik vind er twee die ik geschikt vind.

De rechter is van19 september 1952, ouder dan ikzelf! Ik leg die kwetsbare plaat nog maar even opzij.


Ik kies de iets jongere jaren 60  foto uit een Ariadne, met een dame met gehaakte muts.


Ik haal de muts er af bij het overtrekken, het is de bedoeling in het gezicht en op het haar nog wat bewerkingen los te laten.


Het profiel komt in een cirkel. Hieronder heb ik met freezerpapier de vormen opgestreken. Zo, dat de ruimte om het hoofd met acrylverf beschilderd kan worden en het freezerpapier een masker vormt op de delen waar geen verf mag komen.


Als de verf droog is en het papier er af ziet het er zo uit. De stof schemert er nog licht doorheen.


Eerst borduur ik de buitenlijnen om het hoofd en wat in het gezicht, (mbv de lichtbox heb ik de lijnen er in dun potlood op getekend)
Je ziet hier al een begin van de krul in de stof die ik ga accentueren met borduurwerk.


De docente werkte met bloemenstoffen en bloemen in het haar. Ik had zo gauw niet een stof met bloemen die me aansprak. Ik koos deze batik en mbv Vliesofix streek ik de vogels in een soort lauwerkrans in het haar.


Weer een stuk verder: kraaltjes in het gezicht en een rijgsteek om de cirkel.



En toen vergat ik meer tussendoor foto's. Er kwam nog een rand met rijgsteken om de cirkel. Daarna met een dikke draad en stompe naald steeds heen en terug onder die steekjes door steken. Zo ontstond het slinger randje.
Ik borduurde in de vogels en als laatste kwamen er nog wat kraaltjes in het geverfde vlak.



.

Ik verfde een oude lijst die ik nog had en lijstte het werkje in (de cirkel is getekend met een schoteltje)


Weer een leuke techniek om mee aan de slag te gaan en wie weet maak ik nog eens een versie met bloemenstof.

groetjes, Conny

18 opmerkingen:

Judy zei

Ontzettend leuk om het proces te volgen! Heel mooi geworden!

Bertiebo zei

Ik vind het (zoals gewoonlijk) weer een prestatie van formaat. En wat leuk om te kunnen zien hoe het gemaakt is. Heb je enig idee hoeveel tijd je er mee bezig was?

conny's quilts en creaties zei

Ruim twee middagen.

Janny zei

Dat is ontzettend leuk geworden Conny, mooi om het proces te volgen.

Hannie de Beer zei

Echt een fraai werk! Leuk om deze verwerking toe te passen met jou eigen stof!

Dientje zei

Weer een prachtige wandversiering. Leuk om het maakproces te volgen. Groet, Dientje

miekequilt zei

Zo, dat is echt een mooi werk. Wat fijn dat je laat zien hoe het gemaakt is. Ik vind het echt knap dat je steeds meedoet met zo’n workshop.

LA Paylor zei

OMGOsh this is wonderful... so interesting, making me want to look closer
LeeAnna at NotAfraidofColor

Anoniem zei

Jou creativiteit is onuitputtelijk zó te zien,weer zo’n mooi kunstwerkje.
Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

Frederika zei

Wat een supermooi werk heb je er van gemaakt.

Josephine zei

Echt geweldig wat je laat zien Conny, wat heb je dat fantastisch mooi gemaakt.
Als ik dat zie krijg ik meteen zin om ook zoiets te proberen. Zo'n workshop
is natuurlijk perfect om op allerlei gebied leuke technieken te leren.
En ook een heerlijk uitdaging om het te proberen. Het is echt SUPER mooi geworden!!!

conny's quilts en creaties zei

Bedankt allemaal voor jullie reacties

Sylvia`s Quilts zei

Wat mooi zeg en leuke techniek!

Floor zei

Schitterend geworden! Zoiets zou je ook kunnen maken van een foto van een bekende, een kind, of van jezelf.

Elizabeth zei

Wat een leerzame les en met een prachtig resultaat. Al vind ik het proces zelf altijd het belangrijkst en het leukst!

Knutselpret zei

Super leuke techniek ik doe het je niet na

Knutselpret zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
juffrouw Ooievaar zei

Wauw Conny, dat heb je mooi gemaakt!
Het lijstje past er ook precies bij, niet te druk zodat je oog meteen naar de mooie dame gaat.
Groetjes Anita