maandag 27 mei 2024

Verjaardag in de natuur

 In het vorige blog liet ik deze collage zien die ik maakte om een gezamenlijke vriendin voor haar verjaardag uit te nodigen voor een wandeling in de natuur met een lunch na. Vorige donderdag was het zo ver en reden we met zijn drieën naar Noordlaren.. Het was bewolkt maar prima wandelweer.

Op de collage liet ik vogels zien die we in de Oostpolder/Osdijksepolder bij Noordlaren hoopten te gaan zien. (ten westen van het Zuidlaardermeer, een vogelrijk gebied)


Nauwelijks in het gebied werden we getrakteerd op twee zeearenden die zweefden op de thermiek. Wat een prachtig gezicht met die machtige vleugels! 
Helaas geen foto kunnen maken.

Het wemelde van de rietzangers, die zongen dat het een lieve lust was.

Meerdere tureluurs hebben we gezien.


En kijk eens, de kieviten hebben jongen. We waren getuige van een stevige aanval op een reiger door 5 kieviten. Ze schoten rakelings over de kop van de reiger, maar die liet zich niet intimideren. We hoopten maar dat alle jonkies er goed vanaf zijn gekomen.


Slechts 1 grutto. Dit jaar hebben we er aanmerkelijk minder gezien dan vorig jaar.


Rietzanger


En hier hoopten we ook op: de gele kwikstaart. We hebben hem uitgebreid kunnen bekijken.


We sloten onze gezellige wandeling af met een lunch aan het Zuidlaardermeer, het was een heerlijk uitstapje waar ook de jarige job erg verguld mee was.


In de tuin ben ik momenteel wat in de ban van insecten. Sinds kort ben ik lid van de IVN fotoclub én voor mijn vrijwilligerswerk voor de natuur buitenlessen aan basisschool kinderen ben ik bezig namen van planten en kleine diertjes te leren.
Het maken van foto's is nog een hele uitdaging, want ze zitten weinig stil!


Dankzij waarneming.nl leer ik de namen na het invoeren van een foto.
Dit is een aardhommel.


Een azuurjuffer.


Een schorsmapissa. En dat voor iemand die bepaald geen fan is van spinnen, ik zat er met mijn macro lens bijna tegenaan.


Een vuurjuffer


En een gewone pendelvlieg.


Er gaat een wereld van kleine dieren voor me open. En tijdens onze wandelingen doe ik hetzelfde met wilde planten.
En het leuke is: hoe meer je er van weet, hoe meer je ziet!

En tot slot nog de druppels op de vrouwenmantel om macro-opnamen te oefenen.




groetjes, Conny





16 opmerkingen:

Janny zei

Wat een leuk uitstapje was dat en wat hebben jullie veel gezien! Leuk dat je steeds meer insecten en planten gaat herkennen door waarneming.nl. Je macro foto's zijn prachtig!

Judy zei

Leuk al die beestjes! Behalve die spin, brr. Maar leuk om de namen te leren kennen. Prachtig, die dauwdruppels!

juffrouw Ooievaar zei

Dat ziet er uit als een heel geslaagd uitstapje, super leuk :)
Mooie foto’s heb je gemaakt, fijn dat wij ook mee mogen genieten.
Groetjes Anita

Anoniem zei

Fascinerend wat er allemaal te ontdekken en te zien is in de natuur en jij in de gelukkige omstandigheid verkeerd om dat te kunnen doen.
Zo geniet en leer ik via jou blogpost ook nog wat op mijn oude dag.Dankjewel Conny!
Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

Dientje zei

Dat was een ‘rijke’ wandeling. Wat zulke jullie hebben genoten. De foto’s zijn al prachtig, het echte zal helemaal geweldig zijn geweest. Groet, Dientje

miekequilt zei

Wat een leuk kado! Jullie hebben echt veel vogels gezien. En dan je insecten: wat goed om de namen te oefenen, zal niet altijd meevallen, denk ik.

Marguerite zei

Wat is het toch leuk om beestjes in de natuur te fotograferen en thuis te ontdekken hoe ze heten. Ik was vandaag in de vogelhut de Ral. De boerenzwaluwen vlogen in en uit. Ineens kwamen twee jongen zwaluwen naast me zitten. Mijn dag kon niet meer stuk

Marthy zei

Wat een prachtige foto's maakte je. Zoveel vogels en behoorlijk scherp. Ik maak eigenlijk nooit vogelfoto's, denk dat het me niett zal lukken.

Bettie zei

Wat een leuk cadeau. En goed dat je die beestjes leert.

Josephine zei

Dat is dus een heerlijke wandeling geweest en heel leerzaam bovendien.
Prachtig wat je allemaal hebt kunnen vastleggen, een feest om te doen.
En vooral ook prachtig om get van zo dichtbij te kunnen bewonderen.
Een mooie dag waar jullie op terug kunnen kijken.
Mooi de druppels op de Vrouwenmantel,

Kitty zei

Wat een prachtige foto's en wat een leuk uitje!

Knutselpret zei

Ah die arenden prachtig . En via waarneming leer je zoveel erbij . Zo doe ik het ook😄

Elizabeth zei

Als je allebei zoveel van de natuur houdt, dan kan zo'n uitstapje niet tegenvallen... Ik vind het knap om zulke goede foto's van vogels te maken, want ze zitten vaak ook niet echt stil.

De Breimeisjes zei

Prachtige foto's!
En wat leuk, dat uitstapje!

Frederika zei

Wat een prachtige foto's van een mooie dag in de natuur.

Floor zei

Leuk om zo'n uitstapje te bedenken. Dat wandelen zal wel langzaam zijn gegaan door al dat kijken en fotograferen van vogels, plantjes en insecten.
Heerlijk om ze te fotograferen, macro foto's maken is erg moeilijk, maar heel leuk om te doen.
Je kunt de hele zomer je hart nog ophalen :-)