donderdag 2 mei 2024

Natuurblogje: zeldzame vogel gespot

Om maar met de zeldzame vogel te beginnen: op ons daagse ommetje op 30 april zag ik een vreemde reiger bij de vijver. "Deze is bijzonder", zei ik tegen mijn man. Een vage foto met de telefoon op de obsidentify app gaf me gelijk: dit is een kwak: zeldzaam in Nederland.

We liepen snel naar huis en haalden mijn camera op. We hadden geluk, 15 minuten later zat de kwak er nog. Het blijkt een zogenaamde juveniel te zijn: een jonge vogel in zijn eerste jaar.

Meer informatie over dit bijzondere dier in de link van de vogelbescherming.

https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/kwak


 




Veren poetsen.


Even uitrusten.


Ik zette mijn waarneming met foto's op waarneming.nl, gaf het door aan de foto- en vogelgroep van IVN. Een andere vogelaar zag de kwak nog een uur of anderhalf later, "rekken strekken en een braakbal achterlatend vloog hij weg" Een dag later, zelfde ommetje. Twee fietsers gewapend met verrekijkers en zoekende blik. Ze reden me voorbij, kwamen terug. Ik waagde het erop: "zoekt u misschien de kwak?" Inderdaad, ze zaten in die ivn vogelwerkgroep. Ik vertelde waar ik hem gister zag. Wegfietsend hoorde ik een van hen zeggen: "dat is de vrouw die hem gister zag" Ik glunderde uiteraard, maar heb hem niet meer gezien.  Bijzonder om dit dier gespot te hebben. Ze komen vrijwel nooit in dit deel van Nederland. In de buurt van Veere worden ze wel vaker gezien.

Blauwe bos

Omdat het veel minder regent zijn we ook weer vaker op pad in de omgeving. Nat- dras gebieden of een bos. 
Op 29 april waren we al vroeg in "het blauwe bos" net ten zuiden van Haulerwijk.
We werden begroet door een concert van zangvogels waaronder een vrolijk zingend winterkoninkje.



Loop maar even mee.
Prachtig hoe alles weer groen wordt.


Schaduw kunstwerkje


Omdat ik help bij natuurlessen aan basisschoolleerlingen probeer ik elke keer als ik op pad ben weer nieuwe namen te leren van bloemen en dieren. (leve de obsidentify app/waarneming.nl)
Dit is de bosmestkever.


Brede stekelvaren.


Citroenvlinder


In het bos was het op veel plekken die normaal gesproken droog staan nog kletsnat.


De witte kwikstaart loopt te foerageren in het water.



Fijne week gewenst!
Groetjes, Conny

17 opmerkingen:

miekequilt zei

Wat geweldig om zo'n zeldzame vogel te spotten. Leuk dat je het meldde, nu kunnen meer mensen ervan genieten. De andere foto's zijn trouwens ook erg mooi.

Elizabeth zei

Nou ben ik niet zo'n vogelkenner (de meest voorkomende ken ik wel bij naam hoor), maar deze ziet er idd wel bijzonder uit!
Wat een geluk dat je hem met de camera nog een keer goed kon 'vastleggen'.
Natuurlijk ben je apetrots dat je hem als eerste spotte! Hartstikke leuk!
Een kwak; nooit van gehoord...
Bij de kever moest ik meteen aan het insect van de challenge denken, hahaha...
De natuur is nu eigenlijk op z'n allermooist!

Judy zei

Wat bijzonder om deze vogel te zien! En dan ook anderen erop te wijzen, is geweldig! Die foto van het schaduwspel vind ik prachtig!

Janny zei

Wat leuk om zo'n vogel te spotten en een geluk dat hij een tijdje bleef zitten! En de andere foto's zijn ook mooi

juffrouw Ooievaar zei

Wat leuk dat jullie de Kwak hebben gezien, echt boffen :)
Dat maakt deze wandeling heel bijzonder!
Fijn dat wij ook mee mogen genieten, groetjes Anita

Bertiebo zei

Ik had zelfs nog nooit van een kwak gehoord. Bijzonder zeg! En wat goed dat je het doorgaf!

conny's quilts en creaties zei

Ik ook niet, tot vorig jaar op de camping bij Veere een man me een foto liet zien van een volwassen kwak die daar tegenover de tent in de rietkraag had gezeten.

Floor zei

Prachtige foto's! Leuk om een bijzondere vogel te zien.
Lees dat ie voornamelijk in de nacht in de weer is, dus je hebt veel geluk gehad.
Jammer dat het prachtige en droge weer voorbij is.

Adriaantje zei

Wat een leuke ervaring om zo'n zeldzaamheid te ontmoeten en dat-ie ook nog bleef zitten!
Ook de andere foto's mogen er zijn.
Wij spotten vandaag ook een kever in onze tuin, hij had het heet (denk ik 😉) want hij koos een plekje onder steentjes.
Het was volgens google lens een zandmeikever.

Marthy zei

Jeetje, een bijzondere vogel spotten, wat leuk Maar mooi vind ik hem niet. Ik gebruik ook vaak Obsidentify, ideaal. Soms vinden ze niet wat ik aangeef, dat is dan jammer.
https://heenenterugnaardeardeche.blogspot.com/

Marguerite zei

Wat een prachtige foto's. Ik heb nog nooit een Kwak gezien. Ze moeten hier in de buurt wel zitten. Vandaag weer geprobeerd een baardmannetje op de foto te zetten. Maar helaas niet gelukt

Josephine zei

Wat een fantastische serie foto nam je tijdens deze heerlijke wandeling Conny, en ohhh, denk dat je hart een sprongetje heeft gemaakt toen je oog
viel op deze prachtige Kwak. Echt schitterend om te zien. En de vogel voelde zich duidelijk op zij gemak als ik de foto's bekijk. Obsidentify is inderdaad een heel handige app. Voor de grap nam ik een keer een foto van één van mijn zelfgemaakte insecten, de app moest wel een tijdje denken maar kwam toch met
een antwoord. Het was een of ander vreemde worm, moest er vreselijke om lachen. Las net op internet dat de Kwak een lichaamslengte heeft van ongeveer 65cm. en ongeveer 500 gram weegt. Dus best nog een flinke vogel ook. Echt prachtig dat je dit tegenkwam.

Knutselpret zei

Wat een gelukje om deze te zien wat zul jij gerend hebben om je camera op te halen ha ha en dat snap ik😊 helemaal. Zo mooi vogels spotten. Prachtige foto s heb je gemaakt

Kitty zei

Wat zie jij toch veel moois! prachtige foto's en echt een cadeautje als je zo'n bijzonder exemplaar ziet.
Een winterkoninkje heb ik ooit even op mijn hand gehad. Die was op onze vakantiebestemming tegen het raam gevlogen en moest even bijkomen. Zulke schattige kleine vogeltjes.

Dientje zei

Wat een geluk om deze vogel tegen te komen. En dan nog een bekendheid worden, 😉. Jullie komen regelmatig mooie dingen tegen op de wandeling. Leuk dat je dit bij natuureducatie op school kunt gebruiken. Groet, Dientje

Hannie de Beer zei

Wat een bof om deze bijzondere vogel te fotograferen! Ik had er ook nog nooit van gehoord!
Super ook de andere foto’s

Frederika zei

Wat leuk om dit te zien. Leuk dat er ook zoveel belangstelling er na jou voor de Kwak was.