zaterdag 20 januari 2024

Hoe maak je een geheel met al die blokken?

Wat is zo'n hobbykamer toch een genoegen.  De hele week ben ik al in de weer met bakken vol overhemdstof en als ik wat anders ga doen kan ik de hele boel laten liggen (en daar laat ik geen foto van zien🤐) . Ik noemde de blokken die ik maak in navolging van het quiltersgildeartikel: "rammelende rails". 
Maar ik denk dat ik het eindproduct  "kringloopquilt: een tweede leven" ofzo ga noemen.

In het vorige bericht liet ik zien hoe zo'n blok tot stand komt.  Steeds heel willekeurig grijp ik in mijn bakken stof. 
Ik bedacht dat ik het wel leuk vind een randje vierkantjes als rand om de quilt te gaan maken. 
Ik koos voor de bak met de donkerste kleuren.
Dus vanmorgen ging ik vierkanten van 6x6" snijden. 


Daarna de vier banen voor de rand aan elkaar zetten. 
De logeerkamer wordt nu ook door stof geclaimd!


Gister begon ik meer op kleur te "sturen", minder willekeurige kleurkeuzes te maken,  en maakte blokken met ook witte stof er in.
Bij een scrapquilt houd ik wel van wat kleur verloop. 
Maar nu eerst aan de wandel met dochter in de Onlanden, vlakbij de stad. (=Groningen)
Snijdende wind en een waterig zonnetje.



Al lopend heerlijk bijgepraat en na koffie bij "de Onlanderij" weer naar huis en verder met de lapjes. 
Dit project heeft me aardig te pakken. 

Eerst sorteer ik de blokken die af zijn op heel licht, licht, midden en donkerder kleuren.


Dan begint het leuke werk : het uitleggen van de definitieve quilttop.

Vanuit het midden van licht naar donker. 




Ik nummer nu de banen van links naar rechts. 


En dan zet ik wat ik nu heb aan elkaar. 





Maar nu eerst eten koken.

Wordt vervolgd!

Conny 

13 opmerkingen:

Anoniem zei

Erg onrustig al die kleuren .

Gr Ellen.

Marthy zei

Zo'n wandeling geeft je weer zin om door te gaan. Lijkt mij allemaal erg ingewikkeld.

Judy zei

Het kleurverloop van licht in het midden naar donker naar de rand vind ik erg mooi!

miekequilt zei

Wat een heerlijke klus heb je. Lekker hè, als je dan een eigen ruimte hebt waar je je gang kan gaan.
Volgens mij wordt het een hele leuke quilt.

Josephine zei

Prachtig om het gehele proces te zien passeren. Mooi van licht naar
donker werken, dat geeft juist ook weer rust.

Floor zei

Wat is het toch fijn om extra ruimte te hebben en alles te kunnen neerleggen.
Niks opruimen als je gaat eten, gewoon laten liggen.
Soms heb je dagen nodig om er achter te komen dat het helemaal naar je zin is.

Knutselpret zei

Mooi hoe zo een quilt ontstaat

Hannie de Beer zei

Knap hoor, om dat op de grond uit te leggen. Dat gaat mij niet meer lukken! Wordt beslist een leuk ontwerp!

Janny zei

Dat schiet lekker op zo, ben benieuwd naar het resultaat.

Annie Kingma zei

Dat zijn heel veel blokken, echt spannend hoe het Quilt word.
Mooie kleuren, het word zeker mooi
Groetnis Annie

Gonda Westra-Steursma zei

Heerlijk dat het hele huis [hdhhh] in beslag genomen wordt. Soms heb je de ruimte en neem je de ruimte. Aan alles komt een einde.
Ik zou het project wellicht Kringloop quilt Rammelende Rails [kkrr] noemen.
Nog even te gaan.
Mooie omgeving om te wandelen, wel fris nog denk ik. In ieder geval nog mét sneeuw. Met de hoge temperaturen verdwijnt het. Het is weer voorbij [voorlopig in ieder geval] die mooie winter.
Gr. G.

marian zei

Ha Conny,
Wat dacht je er van om tussen je rammelende rails en je blokkenrand een effen, heel donkere of heel lichte rand te zetten in kreeg dat advies eens, en mijn lappendeken knapte daar toen erg van op. Ik geniet overigens altijd erg van al je soorten experimenten, en hoe je ze ons laat meebeleven. Hartelijke groet, Marian

Kitty zei

Ik heb de rammelende rails een keer nageaapt met papiertjes maar dat werd niet groter dan een A4-tje hoor, en dat vond ik al best een puzzel. Wat heerlijk dat je je daar zo in kunt verliezen!
Een eigen hobbykamer is een weelde die ik ook mag ervaren, al is het officieel tot rampgebied verklaard, niemand die het ziet, behalve de glazenwasser misschien...