zaterdag 6 januari 2024

Twee wandelingen, Nienoord en Grolloo

Donderdag 4 januari was het droog hier in Groningen en besloten we ons daagse ommetje op Landgoed Nienoord (Leek) te maken. We waren nauwelijks onderweg of de zon kwam er bij.

Zon, wat was dat ook alweer?

In het haventje hadden de bootjes duidelijk last van de verhoogde waterstand. 


Wauw, de zon, het verhoogde water, de dreigende luchten. Tijd voor wat mooie plaatjes!


Deze haalde zelfs de NOS pagina met updates over het hoge water 😄




We liepen min of meer om het landgoed heen en kwamen na een stuk door t bos weer uit bij borg Nienoord. 


De aalscholver liet er zijn vleugels drogen.



Vanmorgen gingen we al vroeg uit de veren want we hadden ons opgegeven voor een IVN winterwandeling in Grolloo (Drenthe) De mensen staan er niet herkenbaar op dus laat ik ze toch even staan,  om te laten zien dat we letterlijk door dik (modder) en dun (water) moesten lopen. Leve de goede wandelschoenen.


Er zat een enorme groep wilde zwanen. Kleiner dan de knobbelzwaan en de snavel is deels geel. Er werd geschat dat het er een stuk of 60! waren. Ze overwinteren hier maar broeden noordelijker.
Ik moest flink inzoomen, maar ze zijn wel herkenbaar in beeld gekomen.



Iemand zei dat hij hoopte nog een klapekster te zien en bijna direct erna zag een andere deelnemer er een zitten. Gelukkig bleef hij zitten waar hij zat. Ik zag hem voor het eerst (en dat geldt ook voor de wilde zwanen) 


We zagen ook  piepkleine en beweeglijke goudhaantjes maar verder hielden de dieren zich schuil. Maar de omgeving was wondermooi en al dat water maakte het heel bijzonder.



Bevervraat.
Een heel fietspad wordt hier ondergraven door bevers. We hebben de beverburcht ook gezien, maar de bewoners lagen waarschijnlijk lekker te slapen, die zagen we niet.


De oude ANWB paddenstoel houdt moedig stand in het nieuwe beekje....
Nat, natter, natst.





Na een hele ochtend in het bos sloten we de leuke en leerzame ochtend af in een warm café in Grolloo. Zo'n excursie is voor herhaling vatbaar.

groetjes, Conny





 

17 opmerkingen:

Bertiebo zei

Nou dat zijn zeker mooie plaatjes!!!

miekequilt zei

Een geweldige wandeling. Maar echt wel heel nat zeg.

Dientje zei

Wat heb je prachtige foto’s gemaakt tijdens de wandelingen. Groet, Dientje

Marthy zei

Prachtige wandelingen, vooral de eerste met die mooie luchten. Hier is buiten de geasfalteerde wegen niet te wandelen, veel te nat. Wij zitten hier vlakbij het laagste punt van Nederland, we zakken weg in het veen.

Knutselpret zei

Heel mooi de foto s en zeker de klapekster die heb ik nog niet eerder gezien. Lekker wandelen is toch heel fijn om te doen

Judy zei

Wat een verschil als de zon schijnt! Maar ja, ook veel nat.

Kitty zei

Wat een nattigheid he, maar wat een mooie foto's. Die met de aalscholver vind ik prachtig!

Tineke zei

Prachtige foto's, maar wat een nattigheid overal.
Liefs van Tineke

Hannie de Beer zei

Een bijzondere wandeling, maar wel nat! Gelukkig hadden jullie goede schoenen! Mooie foto’s

Janny zei

Prachtige foto's met de zon en die dreigende luchten en overal water.

Anoniem zei

Geweldige mooie foto’s die je maakte tijdens je wandeling.De weerspiegeling in het water vind ik altijd zó mooi.
Heb je toevallig in de struiken waar de klapekster zich bevond ook zijn prooien gezien,gespietst aan stekel zoals hagedis,kikker of kleine vogel?
Vanaf de etage waar ik lig in Radboudumc kijk ik tegen de avond met veel belangstelling naar de steeds groter wordende zwermen spreeuwen die langs het raam vliegen,kan helaas niet uit bed want mijn infuusslangen zijn te kort en ik lig niet in bed met een camera in de aanslag op mijn kamer maar mooi om te zien is het wel.
Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

Floor zei

Wat een winterwaterland!
Je krijgt er wel prachtige foto's door, maar dat wandelen door die modder, dat lijkt me niet zo fijn.
Gek dat we van de zomer misschien weer grote droogte krijgen, dat kunnen we ons nu nog niet voorstellen.

Josephine zei

Prachtige foto's hebben jullie genomen onderweg, het geeft toch
bijzondere plaatjes. Mooi ook die groep wilde zwanen met al die
lange nekken boven de pluimen uit. Jullie hebben het licht
heel mooi kunnen vangen.

conny's quilts en creaties zei

Dat van de prooien wist ik niet. Beterschap gewenst.

Gonda Westra-Steursma zei

Wat had je weer leuke wandelingen met bijzondere vogels. En wat leuk ook dat jouw foto het journaal gehaald heeft. Dat zijn altijd leuke foto's vind ik.
Je mocht haast wel lieslaarzen aanhebben met al dat water. Wel fijn dat de zon er dan bij is. Dat geeft meteen een ander beeld.
groeten, Gonda

miekequilt zei

Het is af en toe heerlijk buiten. Gauw de wandelschoenen en warme jas aan zodra het kan. Ik vind het heerlijk en genoot van je mooie wandelingen en mooie foto’s.

Elizabeth zei

Schitterende foto's van een heerlijke wandeling... Die spiegeling is zo prachtig!