vrijdag 19 januari 2024

Rammelende rails, hoe maak je dat?

 Vandaag geef ik een uitleg, voor de quiltliefhebbers,  van de snelle speelse snijd-methode, die in het blad van het quiltersgilde "rammelende rails" wordt genoemd. (Zie mijn eer-vorige bericht)

Na de reacties op mijn verhaal over de "rammelende rails" met oude overhemden dacht ik: "ik zal een soort fotostrip maken van mijn werkwijze".

Er komen dus veel foto's. 

Kies 3 stoffen met voldoende onderling contrast. 


Snijd een soort wigvorm, lengte maakt niet echt uit.  Ongeveer 2 a 3 inch breed.



Zet aan beide zijden een stuk stof er tegen aan. Je kunt dat van te voren op maat snijden maar ik doe dat na het naaien.
Maar net wat je prettig vindt. 





Ook wat schuin bijsnijden.



Aan de andere kant ook een stuk rood eraan zetten. Bijsnijden, zodat het in de breedte iets ruimer dan 7 inch is.
(Ps ik let dus echt niet op de draadrichting van de stof)






Snijd nu een aantal  wigvormig stroken uit het genaaide lapje.
Aantal maakt niet uit.  Maak ze niet te smal. 



Hieronder zie je de stroken.  Ik heb 5 tussenstroken nodig ( zes kan ook,  dan eindig je met een effen strook)


Het derde lapje is aan de beurt. 
Zorg dat een zijde minstens 7 inch is, en dat er genoeg stof is voor het aantal benodigde stroken.


Snijd dit lapje nu in 5 wigvormig stroken.




Ik ga ze niet van te voren netjes klaarleggen maar hussel ze door elkaar en laat het toeval het resultaat bepalen. 



Begin met een bonte strook en naai er een "effen" strook aan. 



Als je het goed vast houdt kun je zonder spelden naaien. ( scheelt nogal wat extra werk)


Ga zo om en om de stroken aan elkaar zetten.  Bepaal per keer de richting van de wig.




Ik laat deze een aantal keer de zelfde kant op gaan. Zodat ze de bocht lijken te nemen.  Later corrigeer ik het de andere kant weer wat op. 




De stroken zitten eraan.  Ik gebruik mijn grote 6 inch lineaal om de breedte van de uiteindelijke strook te bepalen en bij te snijden. 




Daarna de korte kanten recht snijden en klaar is het blok. 



 Ik werk graag scrappy, oftewel met veel kleuren doorelkaar.  Belangrijk is dan dat elke stof een of meer malen wordt herhaald. 


Deze manier van werken gaat echt supersnel.  Ik ben al een eind op weg met de tweepersoons quilttop.
Het malle is dat ik nauwelijks zie dat ik al zoveel stof uit mijn overhemden voorraad heb gebruikt.....
Als je goed kijkt op deze laatste foto zie je ook wat dwarsliggers😍


Groetjes Conny


10 opmerkingen:

miekequilt zei

Ik vind het SUPER. Wat een mooie quilt wordt het. Ik denk dat ik meer met stof en kleur moet variëren. Inspiratie genoeg. Bedankt. 🧵

conny's quilts en creaties zei

Graag gedaan!

Knutselpret zei

Leuke uitleg ook voor een niet quiltster. Je steekt er altijd wel wat van op.

Janny zei

Het wordt mooi, leuk die dwarsliggers!

Yvonne zei

Wat een leuk effect Conny, ik kan me zo voorstellen dat je veel plezier beleeft aan het maken!
Fijn weekend!

Judy zei

Die dwarsliggers doen het 'm! Heel mooi!

juffrouw Ooievaar zei

Wat een heerlijke foto’s van de winter, wij gaan er ook elke dag even op uit.
Wat een leuk idee en wat uitvoerig beschreven, dat gaat mooi worden :)
Jullie hebben een mooie afscheidsquilt gemaakt, die krijgt vast een mooi plekje in de nieuwe woning.
Veel plezier met het maken van nog meer blokjes en dwarsliggers ;)
Groetjes Anita

Josephine zei

Het gaat super worden, juist op nonchalante wijze te werk gaan
geeft vaak de mooiste resultaten. En inderdaad de dwarsliggers
geven het geheel veel charme!!!

Marjan zei

Wat een superduidelijke uitleg met al die foto's erbij!

Annelein zei

Dank je wel voor de duidelijke uitleg.