dinsdag 16 januari 2024

Sneeuw, Groepsquilt, Rammelende rails 2

 Gister werden we al wakker met wat sneeuw.  Glibberen naar de bee op de fiets.  Vannacht en vanmorgen viel er meer sneeuw. Heerlijk ommetje in de frisse kou, daar word ik altijd heel blij van.

Vanmiddag zien we zelfs de zon! 



Gister op de bee nam iemand afscheid.
Het was "blue monday"  dat kun je hier wel zien.  Wij quilters nemen dat letterlijk☺



Sinds ons quiltweekend in november werkten we in het geheim aan een quiltje voor het beelid dat gaat verhuizen. 
In hoog tempo maakten de 12 leden elk een blokje, ik verzamelde ze en zette de top in elkaar.  De volgende persoon ging hem doorquilten, weer een ander zorgde voor de afwerking ( bies en ophangtunnel) en de laatste borduurde een prachtig label dat we er tijdens de bee nog aan zetten.



We namen rood wit blauw ( ons lid vertrekt naar t buitenland) als thema en ieder maakte een blokje naar eigen smaak. 
(Wij herkennen de maakster er in, ieder een eigen stijl.)
Het cadeau was een grote verrassing en we hadden nog een laatste gezellige bee ochtend met haar erbij. 


Vandaag werkte ik verder aan mijn rammelende rails deel 2.
Al jaren verzamel ik oude overhemden.  Als de stof me aanstaat wordt een oud exemplaar niet weggedaan maar verknipt en in een bak gestopt. Soms zie ik een mooi  kringloopoverhemd, die gaat dan mee naar huis. Wassen, knippen en in de bak( ken)
(Dat zijn er inmiddels 4)
Eerder scheurde ik overhemdstroken en haakte er ( moeizaam) een badkamerkleed/voddenkleed van.
T ding gaat al weer een paar jaar mee.
Mooi hergebruik dus ( en goed wasbaar, voor wie zich dat afvraagt)


Laatst stond er een leuk patroon in het quiltnieuws dat "rammelende rails" werd genoemd. Ik maakte er met batikstof een klein quiltje van (klik)
Ik vond het een fijne snijtechniek om mee te werken.
Ik ben nu al even bezig om er met overhemdstoffen een grote quilt van te maken.


Soms even uitleggen op de grond.
Ik heb al uitgerekend dat ik 14 stroken alleen al voor de breedte nodig heb.
Misschien ga ik nog wat variëren in de breedte van de blokken....


Hier ben ik nog wel even zoet mee.
Groetjes Conny
 


17 opmerkingen:

Judy zei

Er ligt een hoop sneeuw bij jullie, hier maar een poedersuikerlaagje. Wat een leuke verrassing die quilt voor het vertrekkende lid!

miekequilt zei

Wat zijn die rails toch geweldig. Ik ben twee keer begonnen, maar krijg het niet naar mijn zin. En daar baal ik van, want het is echt een patroon naar mijn smaak. Gewoon nog maar even dooroefenen, denk ik.
De quilt voor jullie beevriendin is een plaatje. Wat zal ze daar blij mee zijn.

Janny zei

Mooi hè die sneeuw, moest je niet sneeuwverven? Toevalling heb ik vandaag mijn rammelende rails afgemaakt, echt een leuk patroon, komt morgen op mijn blog. Maar zo'n grote als jij gaat maken is wel veel werk, succes.

Annelies zei

Leuk dat afscheidsquiltje !
Je rammelende rails zijn prachtig !

Bettie zei

Wat een prachtig cadeau voor jullie vertrekkende lid!!! En die rammelende rails gaan zo mogelijk nog mooier worden

Marthy zei

Dat jij durft te fietsen met een laagje sneeuw. Enig, die quilt voor jullie vriendin, ze neemt een prachtige herinnering mee naar het buitenland.

Josephine zei

Wat een prachtig cadeau voor de vertrekkende vriendin, mooie herinneringen
voor haar. Je sneeuwfoto's zijn heel fraai, hier in Friesland ook alles wit,
prachtig om te zien. Je rammelende rails quilt wordt ook heel erg mooi maar
inderdaad ng een flinke klus.

ireneinhetatelier zei

Wat hebben jullie een beeldig afscheidsquiltje gemaakt. Ze zal er met liefde naar kijken en aan jullie denken.
De rammelende rails wordt ook heel erg mooi. Wat een geweldig idee om daar die overhemden voor te gebruiken.
Wij hebben vandaag ook quilten, ik ga vragen naar het nummer van Quiltnieuws. Zelfs als je heel veel stofjes hebt weggeven,
roept het patroon nu toch mijn naam....

Elizabeth zei

Prachtige foto's van de sneeuw! Ik durf er niet met de fiets overheen hoor...
Het afscheidsquiltje vind ik zo'n mooi idee, dat zal haar heel dierbaar zijn!
Je bent heerlijk bezig met die oude overhemden. Ik vind 'de rammelende rails' zo geinig; hergebruik, maar ook de naam, en het ontwerp...

Kitty zei

Heerlijk gewandeld dus.
De rammelende rails zijn weer erg leuk, die overhemdstofjes doen het supergoed. Maar die afscheidsquilt, wat is die prachtig zeg! Daar zal wel een traantje om gevloeid zijn...

conny's quilts en creaties zei

Sneeuwverven heb ik nooit gedaan en heb er geen materiaal voor in huis....

conny's quilts en creaties zei

En zo makkelijk om te doen.

conny's quilts en creaties zei

De naam is gegeven door degene die dat artikel schreef

Floor zei

Wat leuk en lief dat jullie zo'n mooi afscheidskado hebben gemaakt voor het vertrekkende lid van de bee.
Jouw rails wordt prachtig, lekker fleurig en heel afwisselend.

Hannie de Beer zei

Leuk een wandeling in de sneeuw! Ook hier ligt aardig wat, en vanavond komt er weer bij!
Wat gezellig het kleedje van overhemden. En ook de rammelende rails , een geweldig idee voor de overhemden ..

Dientje zei

Wat hebben jullie een prachtige quilt gemaakt voor de vertrekkende deelnemer. Een geweldige herinnering aan de Quiltbee. De tramrails van de overhemdenstof wordt ook al zo’n knaller. Veel leuker om deze stof voor een quilt te gebruiken dan een badmat. Hoewel als de badmat zolang meegaat is het geen mismaaksel. Wij hebben niet veel sneeuw gehad, een laagje stof over het gras en de weg. Maar een lekker wandeling in de sneeuw en kou is heerlijk. De wind vond ik wel een spelbreker. Groet, Dientje.

Gonda Westra-Steursma zei

De afscheidsquilt is echt supermooi geworden! Ze was er ook erg blij mee omdat het nu al een kortstondig plekje heeft gekregen in haar oude huis. Leuk bedacht en leuk project om te doen.
Je rammelende rails worden ook grappig. Door het kleurgebruik ook vrolijk! Gelukkig moet je nog heel veel anders zou je je ook niks meer te doen hebben [smile].
De sneeuw blijft gewoon prachtig. Helemaal met het zonnetje erbij.
Gr. G.