zondag 28 januari 2024

Ode aan mijn moeder: het boek is af.

Begin januari liet ik jullie de laatste geborduurde bladzijden zien van mijn "ode aan mijn moeder "project (zie link aan de rechter zijkant)
Rond 16 januari heb ik de laatste bladzijde er in gezet.

Voorblad met werkstuk nav les stitchclub.
Maar 30 x 30 cm


Hoe heb ik het in elkaar gezet?

Alle bladzijden voor het boek liggen bij elkaar. Ook oud handwerk van mijn moeder komt in het boek. 
Vrijwel alle gebruikte materialen kwamen uit mijn moeders kast/ handwerkspullen


Bladzijden  op volgorde leggen, twee aan twee aan elkaar naaien zodat ze netjes zijn afgewerkt.



T is een aardige stapel geworden.


Met dit lapje (oud stoffen servet) ga ik in het midden van de rug van de open kaft plooien stikken met de naaimachine


Alle lijnen van te voren goed uitgemeten en getekend.
De plooien worden 2 cm hoog.



Als de plooien er in zitten ga ik met de hand bladzijde voor bladzijden aan het hoogste deel van de plooi vast naaien (met de hand)






Op de goede kant van de rug waren de stiklijnen (niet zo fraai) te zien, dus heb ik eerst de rug van het boek netjes afgewerkt met een strook stof en een bandje.


Precies werkje, ik geloof dat het de hemdensteek heet waarmee ik de bladzijden vastzet.


De eerste zit vast! Joepie, dit systeem werkt.



Na een aantal sessies was het boek klaar.


Ik ben er heel tevreden over, het is echt een mooie ode aan mjn moeder geworden. Helaas zal zij er niet veel van begrijpen als ik het haar zou laten zien. Het maken van dit boek was voor mij ook een proces van nog verder accepteren dat zij langzaam verdwijnt.
 

Als jong meisje op de huishoudschool volgde ze naaldvakken waarbij ze dit smockwerk maakte.


Een oud babyslofje dat mijn broer, zus en ik ooit hebben gedragen.


Een examenwerkstuk met een prachtig overzicht van wat zij zoal kon op borduurgebied.


Ik vond in haar spullen een stekenlap van later datum. Met balpen heeft ze erbij geschreven hoe elke steek heet. Met een bandje kan het opgevouwen in het boek.



Als laatste een echt oud schoollapje dat ze op 11 jarige leeftijd maakte. Er was , net na de oorlog, geen stramien, maar wel jute voorhanden.




Aan de binnenzijde van de achterkaft zit een zakje waarin een (zelfgemaakt) boekje waarin ik bij elke bladzijde uitleg heb geschreven.


En met een strikje (tekst "made with love") sluit ik nu dit boek



Via pinterset vond ik een volgende, heel leuke, uitdaging voor, opnieuw, een textielboek!


Of ik dat in die 100 dagen ga doen zullen we zien. Het boekje wordt ingenieus in elkaar gezet.
Ik ben benieuwd of er meer bloggers enthousiast worden van dit idee (eigenlijk dus 20 textiel collages/werkjes maken, 5 dagen 15 minuten per dag aan 1 bladzijde werken...)
Het blog van Ann Wood, de bedenkster van deze uitdaging heb ik in de leeslijst rechts gezet.

groetjes, Conny

22 opmerkingen:

Guusje, zei

Wat een prachtig bijzonder boek is het geworden. Ik heb ook nog werkjes van mijn moeder liggen die ik in een rol vast wil zetten maar een boek vind ik ook geweldig mooi.

Judy zei

Prachtig en heel bijzonder!

Floor zei

Wat een kunstwerkje heb je er van gemaakt.
Mooi zoals je het in elkaar hebt gezet, het is je gelukt.
Wat een mooie spulletjes van je moeder heb je er in verwerkt.
Zou best kunnen dat zij haar eigen oude werkjes nog herkent, het is tenslotte van vroeger.
Maar voor jou is het in ieder geval een kostbaar boekje geworden.

Willy zei

Wat heb je van alle handwerk van je moeder een prachtig boekwerk gemaakt. Het werken aan zo'n project is ook bijzonder.

juffrouw Ooievaar zei

Ik sluit me aan bij de andere, wat is het een mooi en persoonlijk boek geworden.
Mooi al die extra details!
Een bijzonder aandenken aan je moeder.
Groetjes Anita

Ps de foto’s van de vogels zijn prachtig, echt genieten, dankjewel

Annelein zei

Wat heb je er een mooi boekwerk van gemaakt. En wat fijn om zo een blijvende herinnering te hebben aan haar handwerk en dat van jouzelf. Dat lapje met smockwerk ziet er zo verzorgd en netjes uit. Dat is met veel toewijding gemaakt. Ik heb je borduurtocht van het afgelopen jaar terug gelezen en het ontroerde mij. De vervangende letters... zoals er steeds meer vervaagd... Het vinden van een andere weg om van haar te genieten zoals ze is... met tussen de regels door het verwerken en rouwen...

marga zei

Ode aan jou Moeder maar ook een ode voor jou. Het is prachtig geworden.
Groeten
Marga

Marjan zei

Hier word ik stil van! Wat heb je een enorm mooi boek gemaakt qua techniek maar vooral ook mooi door alle herinneringen en werkstukjes van je moeder. Ik vind het heel indrukwekkend!

Anoniem zei

Dit is een uniek boek waar geen tweede van is.Het laat zonder woorden het handwerkzaam leven van je moeder zien en door jou creatieve handen ontworpen.
Hoe mooi zou het zijn wanneer jij samen met je moeder het boekje gaat bekijken je een blik in haar ogen of een lach op haar gezicht ziet die voor jou herkenbaar is en je op kan maken dat zij weet wat ze in handen heeft…….wie weet heeft je moeder dan net dat ene heldere moment die er soms nog zijn.
Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

miekequilt zei

Het is werkelijk een Prachtig boek geworden. Jammer dat je moeder het niet meer meekrijgt, maar dat was waarschijnlijk ook de aanleiding om hier mee te starten.
Je nieuwe uitdaging is ook erg leuk. Ik heb even gekeken en ben nieuwsgierig naar jouw uitwerking.

Marthy zei

Ik heb de foto's vergroot en op mijn gemak allemaal zitten bekijken. Je hebt er een waar kunstwerk van gemaakt. Wat zal dit je dierbaar zijn. Wat is die lap met smockwerk prachtig. Ook een kunstwerk, laten inlijsten.

Josephine zei

Wat is dit boek een JUWEEL geworden Conny, met gedrevenheid en hartstocht
is dit boek tot stand gekomen. Je hebt letterlijk je verwerkingsproces
tot nu toe in steekjes tot uiting laten komen, BEWONDERINGSWAARDIG!!!
Prachtig ook dat je er allerlei werkstukken van je moeder compleet
aam het boek hebt toegevoegd.

Frea zei

Mooi Conny. Ik denk dat je hier regelmatig in zal bladeren

Bertiebo zei

Je ode is prachtig. Leuk trouwens om dat werk van je moeder te zien.

Elizabeth zei

Wat heb je dat verbazingwekkend mooi gemaakt, Conny. Aan alle details is aandacht besteed en eigenlijk heb je nu een SCHAT in handen!

conny's quilts en creaties zei

Dank voor alle lieve reacties!

Hannie de Beer zei

Een pracht object! Heel bijzonder wat je er van maakte, en ook bijzonder dat je moeder zo fraai kon borduren! Triest dat de tijd haar inhaalt …….

Kitty zei

Wat een prachtig boek is dit geworden, ongelofelijk mooi, duidelijk met liefde gemaakt en zó waardevol. Petje af voor jou!

Janny zei

Het is werkelijk prachtig geworden en zo'n mooie manier om het in elkaar te zetten, al is me nog niet helemaal duidelijk hoe je dat gedaan hebt. Echt een mooie ode aan je moeder!

Gonda Westra-Steursma zei

Uniek, prachtig en geweldig BOEK is de 'Ode aan mijn moeder' geworden!!!

Dientje zei

De voorkant van het boek is geweldig goed passend bij de rest. Je hebt een prachtige herinnering gemaakt. Die oude werkstukken van je moeder passen hier mooi bij. Ik ga nog kijken naar jouw volgende project. Groet, Dientje

Annie Kingma zei

Al met al een Prachtig boek, zo waardevol dit tekunnen maken, met schatten van vroeger.
Op jute borduren deed ik ook na de oorlog op de lagere school.
Groetnis Annie