vrijdag 8 maart 2024

Bananenbrood én witlof plaatkoek

Bananenbrood met havermout en pecannoten.

Voor het bericht vandaag probeer ik een nieuw recept uit. In de bieb vond ik een kookboek met vegetarische recepten. Omdat we vrijwel geen vlees meer eten is dat een leuke manier om nieuwe gerechten te leren kennen. 


Ingredienten:

4 bananen

3 eieren

100 gr havermout

50 gr bloem

80 gr. Pecannoten

1 theelepel kaneel

Snufje zout

Verwarm de oven voor op 150 graden. 

Pureer drie bananen met havermout en de eieren ( staafmixer)


Voeg het meel en de kruiden aan het beslag toe.  Maak er weer een glad beslag van. 

Hak de pecannoten en roer ze door het beslag. 

Vet een bakblik in en doe er dan het beslag in. 

Snijd de vierde banaan in de lengte in plakken en leg op het beslag.  Licht aandrukken. 

Bak het brood op 150 graden in 60 minuten gaar. 

Lekker voor een stevig ontbijt of lunch,
Ik vond het brood vrij droog maar erg lekker.


Witlof plaatkoek

Omdat ik nog noten over had maakte ik daar nog een heerlijk recept uit het vegetarische kookboek mee. Daarom vandaag twee recepten.

Voor 2 personen heb je nodig:
witlof 2 of 3 struikjes, fijn snijden
2 handperen, schillen en in kleine stukjes snijden
50-75 gram pecannoten, hak ze een beetje fijn.
50- 75  gram geitenkaas met honing
strooikaas
roomkaas met knoflook
4 blaadjes bladerdeeg.


Laat de bladerdeegplakjes ontdooien en verwarm de oven voor op 200 graden.
Smeer de plakjes bladerdeeg dun in met de roomkaas


Verdeel nu de pecannoten over het bladerdeeg, daarna de witlof met daarop de in stukjes gesneden peer en geitenkaas met honing. Tenslotte nog een beetje belegen strooikaas.


Bak de plaatkoek in 20 minuten gaar op 200 graden.


Mijn man houdt bepaald niet van witlof, dus ik overviel hem nogal met dit gerecht.
Maar na een eerste stukje van deze plaatkoek was hij verkocht en wil dit heel graag nog eens eten! ;)
Ik ook trouwens, het was erg lekker,


 Groetjes Conny

20 opmerkingen:

Judy zei

Leuke manier van witlof eten.

Elizabeth zei

Bananenbrood wilde ik al eens maken, onze schoondochter maakte het onlangs ook en ik vond het heerlijk!
Leuk een plaattaart met witlof; dat zou ik nooit zelf bedenken en ik wil dit wel eens uitproberen.

Lot zei

In een Too good to Go box van een kaasgroothandel heb ik een heel groot stuk geitenkaas gekregen. Dat zal prima op de plaatkoek te pas komen.

De Breimeisjes zei

De plaatkoek lijkt me een heel leuk recept. Bananenbrood zou ik niet snel voor kiezen, al is het vast heerlijk. Te uitdagend voor mij qua koolhydraten (ik heb diabetes).

Knutselpret zei

lekker broodje en de plaat koek is echt een leuke variant

Marjan zei

Wat een leuke recepten.
Bij de geitenkaas en honing was ik gelijk om, dat vind ik zo'n lekkere combinatie!

Marthy zei

Leuke recepten, vooral die laatste want wij eten graag witlof. Bedankt.

ireneinhetatelier zei

Wat een heerlijke recepten heb je in dat boek gevonden! De plaatkoek is een te grote uitdaging voor mijn man, maar dat bananenbrood gaat er komen!

Kitty zei

Ik heb toevallig onlangs voor het eerst bananenbrood gegeten, toen we in het Huis van Hilde koffie dronken. Ga dit zéker een keer maken. De plaattaart lijkt me ook heerlijk!

Frederika zei

Ben zelf niet zo van bananen, maar de plaatkoek lijkt me lekker.

juffrouw Ooievaar zei

Twee heerlijke recepten die ik allebei wel wil proberen.
Ik heb wel eens een bananenbrood gebakken, maar de bananen waren niet goed rijp.
De plaattaart lijkt me h dig om plakjes deeg op te maken en alle ingrediënten vinden wij lekker.
Bedankt en fijn weekend, Anita

Miriam zei

Misschien zou ik de havermout vervangen in dit recept voor bananenbrood, want dat is volgens mij het ingrediënt dat het wat droog maakt. Verder natuurlijk heerlijk!

marga zei

Leuke recepten om eens te proberen.
Fijn weekend.
Marga

Dientje zei

Al vaker bananenbrood gemaakt, ga deze ook proberen. En zeker de witloftaart. Heerlijk lijkt me deze. Groet, Dientje

In de weer zei

Ik denk, alletwee heerlijk, dus alletwee proberen !

miekequilt zei

Bananenbrood ken ik niet, maar het lijkt me heerlijk. En die witlofplaat gaat zeker gemaakt worden.

Josephine zei

Vooral de plaat koek lijkt me heerlijk Conny, alhoewel een plakje
bananenbrood er ongetwijfeld ook goed in zal gaan. Eet namelijk
wel graag bananen.

Willy zei

Dat recept met de witlof lijkt mij ook wel wat. Leuk dat je man nu om is.
Het bananenbrood ziet er ook lekker uit.

Hannie de Beer zei

De plaatkoek lijkt me wel lekker. net als het bananenbrood . leuk om ok te proberen!

Janny zei

Wij houden wel van witlof, dus de plaatkoek ga ik zeker proberen. Van bananenbrood ben ik niet zo'n fan.