vrijdag 15 maart 2024

Er op uit


Gister was het een heerlijke lentedag en mijn man was jarig, dus besloten we er op uit gaan. Ditmaal eens naar wat plaatsen in Friesland die we nog niet zo goed kennen.
Eerst via leuke kleine weggetjes en door sfeervolle dorpen naar de kwelder bij Holwerd, je ziet op de achtergrond de haven voor de boot naar Ameland.
Het is eb, de slenk bijna droog.


Ik hou van de weidsheid van de kwelders, ik kan daar eindeloos blijven en naar kijken, word daar erg blij van.


Op de nieuwe zeedijk staat al een aantal jaren het prachtige beeld "wachten op hoog water" van Jan Ketelaar. 
Ik had het nog niet gezien. Voor onze "dagjes eiland" is Schier wat dichterbij dan Ameland, dus komen we niet zo vaak richting Holwerd.
5 meter hoog, een dikke en dunne dame.
Verder daaromheen de leegte en weidsheid van de kwelder. Er achter ligt het dorpje Holwerd.
De plek voor dit beeld is geweldig gekozen.


We waren er vrijwel alleen, dus een beetje geinen met foto's van ons. we zijn kabouters naast deze reuzinnen.


Ik moest zo lachen om deze foto, dat ik die gisteravond al boven mijn blog zette.


Het tegenlicht maakt het extra bijzonder, maar van de zon af zie je dat ze geweldig mooi in het landschap passen.







Heerlijk opgefrist op de dijk reden we westwaarts richting de hoogste terp van Friesland. Bij ons in Groningen zijn die er ook genoeg, maar noemen we ze wierden. (voor mij zijn de mooiste die van Ezinge en Saaksum)
Hogebeintum is echt wel een hoge terp, je ziet goed hoe ze hem hebben afgegraven voor de zo vruchtbare terpaarde. Er was een klein bezoekerscentrum , ik kan het je aanbevelen, leuke info en heerlijk terpgebak!



Prachtig die verweerde muren van de eeuwenoude kerk.
En dat fraaie hang- en sluitwerk!


En deze speciaal voor al mijn lezers en alle leuke reacties!
Dat is altijd weer fijn.


Na het museum in Oranjewoud (Bij Heerenveen) deden we nog even de boek- en breiwinkel in Drachten aan.
Een heerlijk dagje uit was dat weer.
groetjes, Conny

 

13 opmerkingen:

Yvonne zei

Wat een prachtige beelden, kan me voorstellen dat je daar blij van wordt. En dan die geweldige foto! Echt een winner!
Leuk uitje hebben jullie er van gemaakt. Nog gefeliciteerd met je man!

Marjan zei

Nog van harte gefeliciteerd! Wat een mooie manier om een verjaardag te vieren. De weidse uitzichten zijn geweldig maar die twee beelden ook, ik vind ze prachtig.
Leuk die foto waarop je als dreumes tussen ze in je been omhoog gooit!

Judy zei

O ja, prachtige vergezichten! En wat een leuke dames!

Bertiebo zei

Prachtig. Ik hou ook zo van Friesland. Die dames hebben wij ook gefotografeerd (https://bertiebo.blogspot.com/2022/05/ameland.html)maar lang niet zo grappig als jullie dat deden.

Dientje zei

Prachtig uitstapje. Die beelden heb ik een paar jaar geleden ook gezien. Holwerd is ook een leuk plaatsje. Groet, Dientje

Marthy zei

Ooit las ik het boek 'Hoe God verdween uit Holwerd' van Geert Mak, heel mooi. Jaren daarna was ik in Holwerd tijdens het lopen van het Jacobus pad en bekeek het prachtige kerkje, ook van binnen. En tijdens een andere wandeling zag ik de beelden. Mooie herinneringen.

Knutselpret zei

Ik zou zo een rondje met je mee willen lopen. Heerlijk daar in de stilte. En de foto s van de beelden zijn geniaal . Ha ha daar zou ik ook mee genomen.
Ps de stenen gaan zeker zwerven. De hondjes zijn losgelaten op de hei.
Morgen ga ik eens kijken of ze al weg zijn. Meestal zijn ze zo verdwenen.😅

Elizabeth zei

Die beelden kende ik niet, maar helaas komen we ook nooit in deze omgeving.
Maar o, wat is het mooi! Wat een mooie invulling voor de verjaardag van je man en uiteraard nog van harte gefeliciteerd!

conny's quilts en creaties zei

Dat ging over Jorwerd Marthy. En mini dorpje nabij Leeuwarden

Anoniem zei

Mooie omgeving om te verblijven en zeker om tevens verjaardag van je man te vieren,nog van harte proficiat 🎉
Foto tussen de beelden is goed en grappig gevonden,Conny.
Wij waren lang geleden wel vaker in Friesland bij vrienden(die zijn er helaas niet meer) ik zeg altijd “wanneer je op een stoel gaat staan,kan je heel Friesland overzien”
Ik hou van wijdsheid maar ook van ruige berggebieden.
Fijn weekeind!
Ger

Frederika zei

Een mooi uitstapje. Vindt het altijd extra leuk om je berichtjes van Leek en omgeving te lezen. heb zelf als kind ook op het Leekstermeer gedobberd namelijk. Veel voetstappen liggen in die omgeving.
(Familie op Nietap gehad) Familie komt uit Aduard, dus er is veel herkenbaars.
groeten Frederika

Floor zei

Nog van harte gefeliciteerd met de verjaardag van je man.
Jullie hebben een mooie tocht gemaakt.
Leuk die beelden zo in het weidse landschap.
Die muur en het slot van die oude kerk vind ik prachtig.
Niet restaureren zou ik zeggen, mooi zo laten.

Gonda Westra-Steursma zei

Leuke foto's van een leuk dagje uit. Op verschillende manieren fotograferen zorgt voor verschillende effecten. Net even anders en toch hetzelfde.
Gr. G.
ps nog gefeliciteerd!