maandag 12 februari 2024

100 dagenboek 5

Bladzijde 5

Ik ga me dus meer tijd gunnen om dagelijks een deel van de bladzijde te vullen. Ditmaal volg ik wat ik leerde in de les van de stitchclub: 
Harriett Chapman, abstracting still life

Dag 1

Harriett maakt eerst een schets en dan een collage in papier, daarna komt de collage in stof pas.
Ik schets wat gewone voorwerpen die in mijn blikveld staan: een bureaulamp, waterfles en beker thee.


Ik knip de globale vormen uit papier. Ook de restanten (de negatieve vormen genoemd) waar je de vorm uit knipt zijn te gebruiken om de boel wat meer of minder abstracter mee te maken.


Dag 2

De papieren vormen worden het patroon, ik neem dat in spiegelbeeld over op de papierzijde van vliesofix en strijk ze op stof.


Zoiets dus.


Dag 3

Ik zet de stofvormpjes vast met een klein overhands steekje. 2 draadjes borduurgaren en een vrij dikke naald (omdat ik anders de draad er niet in krijg) in combinatie met 2 lagen stof en vliesofix maakt dat dit een onverwacht zwaar klusje wordt. Mijn handen zijn er niet blij mee. 

Ik kom er dus niet zo ver mee vandaag. 

 


Nog een detail van de steekjes.


Dag 4

En weer verder stukjes vastzetten.


Dag 5

De collage is af. Leuk om eens te proberen maar door de gebruikte vliesofix nogal zwaar werk dus.
Ik zou dit als ik er nog iets mee ga doen beter op de naaimachine kunnen doen om mijn artrose handen te ontzien.


5 bladzijden af, nog 15 te gaan.
Wordt vervolgd, Conny

 

15 opmerkingen:

Annelein zei

Wat een leuk resultaat...;)...

Frederika zei

Ziet er leuk uit. Had ook mee willen doen, maar ben nog niet begonnen. Nu toch nog eens over nadenken, want je werk werkt inspirerend.

Anoniem zei

Wat leuk dat je ideeën opdoet die in je gezichtsveld staan.Jammer dat die beperkingen er zijn door artrose aan handen.Weet wat het is en loop er ook elke dag tegenaan,daar komt het fenomeen van Raynoud aan vingers met zwerende wondjes die al jaren niet meer genezen bij en is handwerken voor mij voorbij.Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

Floor zei

Leuk idee om dingen die je zomaar ziet staan in stof te maken.
Heel creatief.
Heb ook ooit eens vliesofix geprobeerd bij het appliqueren, maar dat naait inderdaad niet fijn.

Janny zei

Wat een leuk idee, eerst in papier en dan in stof, het ziet er echt leuk uit, jammer van je zere handen.

Marthy zei

Heel leuk gedaan, ook die steekjes. Kan goed begrijpen dat het niet mee zal vallen door je artrose. Ik denk dat mijn handen dit niet meer zouden kunnen, reuma en artrose. Ben al blij dat onkruid wieden nog wel gaat en met knippen in de tuin ben ik voorzichtig, niet te lang achter elkaar en alleen het lichte werk.

Josephine zei

Jammer dat het achteraf eigenlijk te zwaar werken voor je handen is. Doe
vooral voorzichtig om het niet te forceren, dan ben je verder van huis.
Het resultaat is wel heel erg leuk. Misschien de volgende keer alleen de papieren vormengebruiken en dan met verschillende kleuren markers de
steekjes suggereren, dat zal zeker ook een heel leuk effect geven.
Het is maar een ideetje hoor!!!

miekequilt zei

Wat geweldig leuk is het geworden. Ondanks het lastige naaiwerk heb je iets heel leuks en unieks gemaakt. Weer heel creatief!

Hannie de Beer zei

Het resultaat is erg leuk! Misschien is het beter voor je handen om alles met naaimachine vast te zetten. Kun je nog hier en daar
Wat steekjes maken .?

Elizabeth zei

Je hebt groot gelijk om er wat meer tijd voor te nemen. Dat mag ook als het hobby is en je er ook de tijd voor hebt!
Ik vind dat je heel gaaf bezig bent...

Kitty zei

Vervelend dat het zo zwaar ging maar het is wel heel leuk geworden hoor!

Knutselpret zei

En weer een heel mooi resultaat knap hoe je dit allemaal bedenkt

Judy zei

Ik vind het echt geweldig! Zo creatief!

juffrouw Ooievaar zei

Tja, een beetje eentonig misschien, maar weer een leuke bladzijde.
De bladzijdes tot nu toe zijn helemaal niet eentonig, tegengesteld juist allemaal heel apart.
Leuk om je werk te volgen, denk aan je handen, liefs Anita

marga zei

Tijd nemen voor jezelf is belangrijk maar lukt mij niet altijd. Leuk om te zien dat jij steeds weer een nieuwe uitdaging aangaat en het steeds weer lukt om er iets moois van te maken.
Groeten
Marga