vrijdag 9 februari 2024

Recept van de maand: witlof met puree uit de oven,

 Ditmaal heb ik een eenvoudig en heerlijk recept overgenomen uit Allerhande.

Vegetarisch en erg lekker. Mocht je wel vlees toe willen voegen: neem dan wat ham of uitgebakken spekblokjes.

In varieerde wat op het recept met kerrie (ipv nootmuskaat en mosterd)  100 gram tofoe in blokjes (15 minuten marineren in olie peper, zout en kerrie en kort bakken) mozzarella op de puree en wat strooikaas er bovenop.


Ik ben helaas vergeten een foto van het eindresultaat te maken. Het was erg lekker.

(ps die van de site van Allerhande gekopieerde grote koeienletters kreeg ik niet kleiner)

Eet smakelijk


Witlof uit de oven met kaas en puree

Witlof uit de oven, daar kan niets mis aan gaan! Deze schotel houden we vega met kaas en puree met een beetje pit dankzij de mosterd.

Ingrediënten

4 persoon

1 kg

iets kruimige aardappel

60 g

ongezouten roomboter

30 g

tarwebloem

500 ml

halfvolle melk

¼ tl

nootmuskaat

4 stronken

witlof

2 el

dijonmosterd

150 g

geraspte kaas voor ovengratin

7.5 g

verse peterselie

Dit heb je nodig

  • pureestamper

  • ronde ovenschaal (Ø 28 cm)

Aan de slag

1

Verwarm de oven voor op 200 °C. Schil de aardappelen, snijd in gelijke stukken en kook ze in 20 min. gaar.

2

Smelt de helft van de boter in een steelpan en voeg de bloem toe. Bak al roerend 3 min. tot het mengsel lichtbruin begint te kleuren (roux). Voeg beetje bij beetje ⅗ van de melk toe en breng aan de kook. Kook in 3 min. al roerend met een garde tot een dikke saus. Voeg de nootmuskaat, wat peper en eventueel zout toe.

3

Snijd ondertussen de onderkant van de witlofstronken, snijd ze in de lengte doormidden, verwijder de harde kern en eventueel de verkleurde buitenste bladeren. Kook het witlof 3 min en giet af.

4

Giet de aardappelen af en stamp met de mosterd, de rest van de boter en de rest van de melk tot een smeuïge puree. Breng op smaak met peper en eventueel zout.

5

Verdeel de puree over de ovenschaal. Verdeel het witlof over de puree. Verdeel de saus erover en bestrooi met de geraspte kaas. Bak in ca. 25 min. goudbruin en gaar in de oven. Snijd de peterselie fijn en strooi over de ovenschotel.



16 opmerkingen:

Elizabeth zei

Afgelopen week dacht ik nog 'we moeten eigenlijk weer eens witlof eten'...
Komt jouw recept even goed van pas!
Even een tip voor de lettergrootte; als je de tekst met grote letters selecteert in je bestand kun je meteen de lettergrootte en het type aanpassen.
Je kunt dit vooraf in word doen, maar ook meteen in het format van je blogbericht.

De Breimeisjes zei

Een ovenschotel met witlof, ook een goed idee!

Janny zei

Wij houden van witlof, zeker in combinatie met kaas, een fijn recept.

conny's quilts en creaties zei

Dat heb ik geprobeerd.... lukte niet

Gonda Westra-Steursma zei

Wij aten deze week ook een witlofschotel, lekker. Wij doen het wel met ham [van de slager] en met kaas en kruiden. Echter wij nemen geen aardappels voor de puree, maar gekoookte en gepureerde bloemkool. Wij kiezen dan voor de koolhydraatarme variatie. Met bloemkool dus.
Smullen.
Gr. G.

Josephine zei

Heerlijke combinatie, dit zijn altijd lekkere en makkelijke gerechten,
in welke combinaties dan ook. Voor het receptje hebben we in ieder
geval geen leesbrillletje nodig, hihi.

Dientje zei

Lekker lijkt me. Ik houd van Witlof.
Het grote recept aan passen. Ik kies in het recept voor printen van recept en dan opslaan als pdf. De tekst en foto kopieer ik dan naar blog of Word bestand. Groet, Dienje

juffrouw Ooievaar zei

Alweer een heerlijk recept, wij kunnen best wat vaker witlof eten.
Dit is weer op een andere manier, komt op het lijstje.
Groetjes Anita

miekequilt zei

Echte witloffans hier. Maar nog nooit op deze manier. Daar gaat binnenkort verandering in komen. Lijkt me heerlijk.

Miriam zei

Ha, wat fijn een vegetarisch recept! Ik ga het zeker proberen.

conny's quilts en creaties zei

Ah tuurlijk! Dank voor de tip

Knutselpret zei

Ah dat lijkt heel lekker zo heb ik het nog niet gedaan

Kitty zei

Het is wel een uitgebreid recept zo ;)
Lijkt me erg lekker, dus wie weet...

Ilse * BY IK * zei

Lijkt me erg lekker. We eten ongeveer de halve week met en de halve week zonder vlees. Dit recept is een mooie aanvulling bij mijn recepten zonder. Bedankt voor 't delen!
Groet, Ilse (by-ik.blogspot.nl)

In de weer zei

Oh witlof, heerlijk.
Wij eten het ook regelmatig als ovenschotel op een net even andere manier, maar ook als salade.
Beide lekker hè !

Ger zei

Witlof staat hier zomer en winter op het menu in allerlei variaties.
Het stukje stronk binnen in snij ik er al jaren niet meer uit,vroeger wel omdat daar de bittere smaak in zat,nou de witlof op andere manier zonder dat bittere gekweekt wordt vind ik dat niet nodig en geeft aan salade die extra lekkere bite.
Ga het gerecht op jou manier ook eens maken maar dan met plakken slagersachterham om witlof gewikkeld.
Bedankt voor het delen.
Ben jij de Conny die mijn blog gevonden heeft en leuke reactie schreef op Blauw+Oranje?